Tytuł pozycji:
"Liber secundus sacrorum concentuum" by Sigismondo d’India as an example of Italian church music in the inventory of the Franciszek Jakub Mercenich bookstore in Krakow
Praca poświęcona jest zbiorowi utworów religijnych Sigismonda d’Indii, który stanowi przykład włoskiej muzyki religijnej wśród druków muzycznych, zidentyfikowanych w inwentarzu krakowskiej księgarni Franciszka Jakuba Mercenicha z 1613 roku. W pierwszym rozdziale omówione zostały przemiany w muzyce włoskiej na przełomie XVI i XVII wieku oraz kultura muzyczna Rzeczypospolitej w pierwszych dekadach XVII wieku. Kolejny rozdział jest skupiony wokół postaci Franciszka Jakuba Mercenicha i zasobów muzycznych jego księgarni, stanowiących cenne źródło do badań nad przepływem nowoczesnego repertuaru włoskiego do Polski. Przykładowym dziełem, omówionym w ostatniej części pracy jest Liber secundus sacrorum concentuum Sigismonda d’Indii. Obok prezentacji samego zbioru i analizy wybranych kompozycji, szczegółowo przedstawiona zostaje również biografia d’Indii – kompozytora dość pobieżnie opisywanego w literaturze przedmiotu, szczególnie polskojęzycznej. Zaprezentowane kompozycje dobrze wpisują się w ówczesne trendy, a ich występowanie w inwentarzu Mercenicha pozwala podtrzymać tezę dotyczącą obecności w ówczesnej Rzeczypospolitej bardzo aktualnej muzyki włoskiej.
The work is devoted to the collection of religious works by Sigismondo d'India, which is an example of Italian church music among music prints identified in the 1613 inventory of the Krakow bookstore by Franciszek Jakub Mercenich. The first chapter discusses the changes in Italian music at the turn of the 16th and 17th centuries, and the musical culture of the Republic of Poland in the first decades of the 17th century. The next chapter is focused on the figure of Franciszek Jakub Mercenich and the musical resources of his bookstores, which are a valuable source for research on the flow of modern Italian repertoire to Poland. An exemplary work, discussed in the last part, is Liber secundus sacrorum concentuum by Sigismondo d'India. In addition to the presentation of the collection itself and the analysis of selected compositions, the biography of d'India – a composer still quite briefly described in the literature of the subject (especially in Polish) – is also discussed in detail. The presented compositions fit well into the trends of the time. Their presence in Mercenich's inventory allows one to sustain the thesis concerning the availability of very up-to-date music in the Republic of Poland in the first decades of the 17th century.