Tytuł pozycji:
Interrupted shooting. Situation of the film market in Poland in the era of COVID-19 pandemic
- Tytuł:
-
Interrupted shooting. Situation of the film market in Poland in the era of COVID-19 pandemic
Przerwane zdjęcia. Sytuacja rynku filmowego w Polsce, w dobie pandemii COVID-19
- Autorzy:
-
Thomas, Kacper
- Słowa kluczowe:
-
produkcja filmowa, pandemia COVID-19, Polski Instytut Sztuki Filmowej, reżim sanitarny, system wspierania produkcji filmowej, koronawirus, prawo filmowe, studia nad produkcją, kinematografia, rynek filmowy
film production, COVID-19 pandemic, Polish Film Institute, sanitary regime, film production support system, coronavirus, film law, production studies, cinematography, film market
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In my thesis, I discuss the situation of the film market in Poland during the pandemic. Its aim is to analyse the current systemic regulations supporting film production in Poland, as well as the market conditions of the film circulation before and during the COVID-19 pandemic.In the first chapter, I describe the framework of the functioning subsidy and incentive system, as well as regional and local film funds. I also address the topic of distribution, both cinema and festival circuits, as well as the opportunities offered by streaming platforms. In the second chapter, I juxtapose the current cinema regulations with legislative changes, such as the introduction of various types of restrictions and their impact on the film industry. I focus on the issues of definitional corrections, new rules for the film industry, both in terms of production and distribution, as well as cinema. I also touch on areas not directly related to the pandemic but emerging at the same time, such as green-filming and the draft changes to the incentive system.In the third chapter, I focus on selected cases of film and television series productions and their production situation during the pandemic. I confront my research and interviews with people involved in the production with official statistics from the Polish Film Institute, as well as health and safety rules on the set.In the fourth chapter I summarize all the actions that were taken both in the legislative field and by the film industry and the conclusions of their impact on reality. I conclude with the effects of the pandemic and their impact on the creative sector, and provide a preliminary design for future post-pandemic events in the field of cinematography.
W swojej pracy podejmuję temat sytuacji rynku filmowego w Polsce w trakcie pandemii. Jej celem jest analiza obowiązujących przepisów systemowego wspierania produkcji filmowej w Polsce, a także rynkowych uwarunkowań funkcjonowania obiegu filmu przed i w trakcie trwania pandemii COVID-19.W pierwszym rozdziale opisuję ramy funkcjonującego systemu dotacyjnego oraz systemu zachęt, a także regionalnych i lokalnych funduszy filmowych. Poruszam również temat dystrybucji, zarówno kinowej, jak i obiegu festiwalowego, a także możliwości, jakie oferują platformy streamingowe. W drugim rozdziale zestawiam obowiązujące przepisy dotyczące kinematografii ze zmianami ustawodawczymi, jak wprowadzenie różnego rodzaju obostrzeń i ich wpływu na branżę filmową. Skupiam się na kwestiach korekt definicyjnych, nowych zasad funkcjonowania branży filmowej, zarówno w aspekcie produkcyjnym, jak i dystrybucyjnym, a także kinowym. Poruszam również obszary niebezpośrednio związane z pandemią, a pojawiające się w tym samym czasie, jak green-filming czy projekt zmiany w systemie zachęt.W trzecim rozdziale skupiam się na wybranych przypadkach produkcji filmowych i serialowych oraz ich sytuacji produkcyjnej w trakcie pandemii. Przeprowadzone przeze mnie badania i wywiady z osobami zaangażowanymi w produkcję konfrontuję z oficjalnymi statystykami Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a także zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy na planie zdjęciowym.W czwartym rozdziale podsumowuję wszystkie działania, które były podejmowane zarówno na polu ustawodawczym, jak i przez branżę filmową oraz wnioski z ich oddziaływania na rzeczywistość. Konkluduję skutki pandemii i ich wpływu na sektor kreatywny oraz przedstawiam wstępny projekt przyszłych wydarzeń postpandemii w obszarze kinematografii.