Tytuł pozycji:
Presentation of old works of architecture in tv series and games and their importance for the popularization of monuments in mass culture
The aim of this study is to answer the question of what effects the presentation of monuments of old architecture has in tv serials and games and whether it is worth doing it in such a case. In the 21st century, the Internet plays a huge role, and virtual worlds are the only source of entertainment for many consumers. Both series productions and computer games use images of monuments, which has a direct impact on the reception of them in society. One of the noticeable effects of this phenomenon is the improvement of the economy in regions where specific scenes were shot. The summary contains information about the characteristics of digital archives and how to protect the series and games worth preserving.
Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie jakie skutki ma pokazywanie zabytków dawnej architektury w serialach oraz grach i czy w takim wypadku warto to robić. W XXI wieku Internet gra olbrzymią rolę, a światy wirtualne dla wielu odbiorców stanowią źródło jedynej rozrywki. Zarówno produkcje serialowe oraz gry komputerowe wykorzystują wizerunki zabytków, co ma bezpośrednie przełożenie na odbiór tychże w społeczeństwie. Jednym z zauważalnym skutków tego zjawiska jest poprawa gospodarki w regionach, w których kręcono konkretne sceny. W podsumowaniu zawarto informację o charakterystyce archiwów cyfrowych oraz w jaki sposób można zająć się ochroną wartych zachowania seriali i gier.