Tytuł pozycji:
Uczeń afatyczny i autystyczny - w stronę ewolucji uczniowskich możliwości
Poniższa praca Uczeń afatyczny i autystyczny – w stronę ewolucji uczniowskich możliwości dotyczy sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w polskim systemie edukacyjnym dawniej i obecnie. Uwzględnienie przemian historycznych, gospodarczych i społecznych miało na celu ukazanie wpływu czynników zewnętrznych, jakie oddziałują na kształcenie uczniów e specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem pracy była analiza ich sytuacji we współczesnej polskiej szkole oraz ukazanie możliwości, jakie są mu oferowane. Praca składa się z części teoretycznej i badawczej. W tej pierwszej zwrócono uwagę zwłaszcza na uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i z afazją. Ta druga zawiera wywiad z dwom nauczycielkami języka polskiego. Obie ankietowane pracują w szkołach specjalnych. Badanie miało na celu pokazanie rzeczywistej sytuacji uczniów. Rezultatem wywiadu było zebranie danych na temat najczęściej występujących zaburzeń u dzieci oraz pokazanie trudności, z jakimi zmagają się, zarówno uczeń, jak i nauczyciel. W konkluzji pracy zawarto wnioski eksponujące potrzebę usprawnienia pewnych sektorów w edukacji specjalnej oraz ulepszenia niektórych elementów współpracy szkolnej.
The following bachelor’s thesis entitled Aphatic and autistic students - towards the evolution of students‘ capabilities concerns the situation of pupils with disabilities in the Polish educational system in the past and in the present. Historical, economic and social changes were taken into account in order to show the influence of external factors on the education of students with special educational needs. The aim of the study was to analyze their situation in a contemporary Polish school and to show the possibilities that are offered to them. The work consists of theoretical and research parts. The former pays special attention to students with autism spectrum disorders and aphasia. The latter includes an interview with two female Polish language teachers. Both interviewees work in special schools. The aim of the study was to show the real situation of the students. The result of the interview was to collect data on the most common disorders in children and to show the difficulties faced by both the student and the teacher. In the conclusion of the study there are conclusions exposing the need to improve certain sectors in special education and to improve some elements of school cooperation.