Tytuł pozycji:
The impact of post-truth on information behavior
The subject of this thesis is the phenomenon of post-truth and the impact on human information behaviour of its recipients/users. The main aim is to characterise the phenomenon of post-truth and related issues such as fake news, disinformation, manipulation. An additional aim of the study is to examine how post-truth influences information behaviour and how it affects the processes of searching, sharing and verifying information by manipulated users. A qualitative-quantitative study was conducted and an online survey was used as a research tool, which was implemented in a group of Twitter users interested in K-pop. Specific information behaviours of users were tested by analysing the content of tweets that were taken up in the midst of a scandal involving allegations of bullying during a school period directed at South Korean celebrities. One of the key findings is to highlight the phenomenon of post-truth as a key determinant forcing users to engage in unusual, non-standard and often unexpected, information behaviours. Users engaged differently in information activities when the information violated their worldview or emotional well-being, and reacted differently to positive and negative information.
Przedmiotem pracy jest zjawisko postprawdy oraz zachowania informacyjne podejmowane przez jej odbiorców. Głównym celem pracy jest scharakteryzowanie samego zjawiska jakim jest postprawda oraz związanych z nią zagadnień, takich jak fake newsy, dezinformacja, manipulacja. Wskazano również na niebezpieczeństwo tego komplementarnie opisanego zjawiska, jak i możliwości ochrony przed nim. Dodatkowym celem pracy jest zbadanie jaki wpływ na zachowania informacyjne ma postprawda oraz w jaki sposób wpływa na procesy wyszukiwania, udostępniania oraz weryfikacji informacji przez użytkowników będących pod jej wpływem. Przeprowadzono badania jakościowo-ilościowe, a jako narzędzie badawcze wykorzystano ankietę internetową, którą zrealizowano w grupie użytkowników Twittera interesujących się K-pop’em. Sprawdzano określone zachowania informacyjne użytkowników na podstawie analizy zawartości tweetów, które były podejmowane w trakcie trwania skandalu związanego z oskarżeniami o znęcanie się w okresie szkolnym, skierowanymi do południowo-koreańskich celebrytów. Jednym z kluczowych wniosków jest zwrócenie uwagi na zjawisko postprawdy, jako kluczowej determinanty wymuszającej na użytkownikach niecodziennych, niestandardowych i często niespodziewanych zachowań informacyjnych. Użytkownicy odmiennie podejmowali się aktywności informacyjnych w przypadku, gdy informacja naruszała ich światopogląd, dobrostan emocjonalny, jak i różnorodnie reagowali na informację pozytywną i negatywną.