Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Music performance anxiety and its relationship with social phobia and perfectionism in musicians

Tytuł:
Music performance anxiety and its relationship with social phobia and perfectionism in musicians
Lęk sceniczny i jego związek z fobią społeczną i perfekcjonizmem u muzyków
Autorzy:
Stryczek, Joanna
Słowa kluczowe:
Lęk sceniczny, Lęk społeczny, Perfekcjonizm
Music Performance Anxiety, Social Anxiety, Perfectionism
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Lęk sceniczny (MPA) dotyka wielu muzyków i staje się tematem coraz powszechniej poruszanym w świecie nauki. Celem niniejszego badania było przeanalizowanie związków MPA z fobią społeczną, wymiarami perfekcjonizmu a także płcią, stażem gry na instrumencie i miejscem wychowania. Oczekiwano, że lęk sceniczny będzie korelował dodatnio z nasileniem objawów fobii społecznej, perfekcjonizmem dezadaptacyjnym i długością treningu muzycznego a ujemnie z perfekcjonizmem adaptacyjnym. Dodatkowo przyjęto, że kobiety i osoby, które wychowały się w dużych miastach będą relacjonować wyższy poziom MPA. Badanie było przeprowadzone za pośrednictwem internetu i objęło 132 muzyków zarówno uczących się i studiujących w państwowych i prywatnych placówkach, jak i absolwentów tychże, muzyków zawodowych oraz samouków. Uczestnicy wypełnili Kwestionariusz Lęku Scenicznego, Kwestionariusz Fobii Społecznej, Polski Kwestionariusz Perfekcjonizmu Adaptacyjnego i Dezadaptacyjnego oraz odpowiedzieli na pytania dotyczące czynników socjo-demograficznych oraz związanych z wykonywaniem muzyki. Liczba lat treningu muzycznego korelowała słabo i negatywnie z lękiem społecznym, natomiast MPA nie był z nią istotne skorelowany. Kobiety deklarowały wyższy poziom lęku scenicznego niż mężczyźni. Osoby pochodzące z małych i dużych miejscowości nie różniły się, jeśli chodzi o poziom MPA. Perfekcjonizm dezadaptacyjny okazał się być dodatnio powiązany z fobią społeczną i MPA. Nie wykazano istotnej korelacji perfekcjonizmu adaptacyjnego z MPA. Znaleziono dodatnią korelację między MPA a lękiem społecznym. Lęk sceniczny występujący u muzyków jest bardzo złożonym problemem, uzależnionym od wielu czynników zarówno zewnętrznych jak i osobowościowych i wymagającym zapoznawania muzyków z technikami radzenia sobie z nim już na wczesnych etapach edukacji.

Music Performance Anxiety (MPA) affects many musicians and is becoming an increasingly common topic in the scientific world. The aim of the study was to analyse correlations of MPA with social phobia and dimensions of perfectionism, as well as with gender, length of music training and place of upbringing. MPA was expected to correlate positively with severity of social phobia symptoms, maladaptive perfectionism, and length of music training and negatively with adaptive perfectionism. Additionally, it was assumed that women and those who grew up in large cities would report higher levels of MPA. The study was conducted via the Internet and included 132 musicians, both students and alumni of public and private institutions, professional and self-taught musicians. Participants completed the Music Performance Anxiety Inventory, the Social Phobia Inventory, the Polish Adaptive and Maladaptive Perfectionism Inventory, and answered questions about socio-demographic and music performance factors. The number of years of musical training correlated weakly and negatively with social phobia and there was no significant correlation between years of music training and MPA. Women declared higher levels of MPA than men. Individuals from small and large towns did not differ in terms of MPA levels. Maladaptive perfectionism was found to be positively related to social phobia and MPA. There was no significant correlation of adaptive perfectionism with MPA. A positive correlation was found between MPA and social anxiety. Music performance anxiety occurring in musicians is a very complex problem, dependent on many factors, both external and personal, and requiring musicians to be introduced to coping techniques early in their education.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies