Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Nie chcę rzeczywistości, chcę magii”. Filmowy obraz miasta i jego rola w twórczości Woody’ego Allena

Tytuł:
„Nie chcę rzeczywistości, chcę magii”. Filmowy obraz miasta i jego rola w twórczości Woody’ego Allena
“I don’t want realism, I want magic”. The cinematic representation of city and its role in Woody Allen’s works
Autorzy:
Frankowska, Kamila
Słowa kluczowe:
Woody Allen, medialny obraz rzeczywistości, filmowy obraz miasta, świat przedstawiony w filmie, miasto w kulturze
Woody Allen, media image of reality, cinematic image of city, represented world in the movie, city in culture
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przewodnim celem pracy jest ukazanie filmowych obrazów miast przedstawionych w następujących filmach Woody’ego Allena: Manhattan (1979), W deszczowy dzień w Nowym Jorku (2019), O północy w Paryżu (2011), Vicky Cristina Barcelona (2008), Zakochani w Rzymie (2012) i Wszystko gra (2005). Refleksji zostanie także poddana rola owych obrazów. Wśród omawianych metropolii znajdują się: Nowy Jork, Paryż, Barcelona, Rzym oraz Londyn. W pierwszym rozdziale pracy przywołane zostały definicje medialnego obrazu świata oraz filmu w kontekście medialnym i komunikacyjnym. Przedmiotem drugiego rozdziału są zagadnienia związane z semiotyką filmu, relacją pomiędzy światem filmowym a rzeczywistością oraz podstawową terminologią dotyczącą kreacji świata przedstawionego. W kolejnym rozdziale części teoretycznej zaprezentowano obrazy miasta utrwalone w kulturze. Wśród nich znajdują się miasta w historii cywilizacji oraz miasta w sztuce: literaturze, malarstwie oraz filmie. Poprzedzający analizę fragment dotyczy sylwetki Woody’ego Allena jako reżysera, co stanowić ma pewien klucz do dalszej interpretacji.

The main goal of the work is to show the cinematic images of the cities presented in the following Woody Allen's movies: Manhattan (1979), A Rainy Day in New York (2019), Midnight in Paris (2011), Vicky Cristina Barcelona (2008), To Rome With Love (2012) and Match Point (2005). The role of these pictures will also be considered. Among the discussed places are: New York, Paris, Barcelona, Rome and London. In the first chapter of the work, the definitions of the media image of the world as well as film in the media and communication context are referred to. The subject of the second chapter are issues related to the semiotics of the film, the relationship between the film world and reality, and the basic terminology of the creation of the presented world. The next chapter of the theoretical part presents images of the city as preserved in culture. Among them there are cities in the history of civilization as well as cities in art: literature, painting and film. The fragment preceding the analysis is designed to the profile of Woody Allen as a director, which is to be a certain key to further interpretation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies