Tytuł pozycji:
Construction of femininity in TVP Kobietas programs
Television is a medium which not only shows reality, but also creates it. The new TVP Kobieta channel is a transmitter of the way femininity is defined in Poland. I refer to the theory of performativity ond the backlash concept to understand why only one pattern dominates. The aim of the paper is to show what values are conveyed in programs, which contributes to the reproduction of a specific model of social relations. The content analysis proved that TVP Kobieta channel promotes a model of modernized femininity.
Telewizja jest medium, które nie tylko pokazuje rzeczywistość, ale także ją tworzy. Nowy kanał TVP Kobieta jest zatem przekaźnikiem sposobu definiowania kobiecości w Polsce. Powołuję się na teorię performatywności i koncepcję backlashu, aby zrozumieć, dlaczego tylko jeden wzór dominuje. Celem pracy jest pokazanie, jakie wartości przekazywane są w programach, co przyczynia się do reprodukowania określonego modelu społecznych stosunków. Analiza treści udowodniła, że TVP Kobieta promuje wzór kobiecości zmodernizowanej.