Tytuł pozycji:
CONTEMPORARY DEPICTIONS OF FOLK DEMONOLOGY ON THE EXAMPLE OF THE FAIRY TALE COLLECTION PRIČE IZ DAVNINE BY IVANA BRLIĆ-MAŽURANIĆ
- Tytuł:
-
CONTEMPORARY DEPICTIONS OF FOLK DEMONOLOGY ON THE EXAMPLE OF THE FAIRY TALE COLLECTION PRIČE IZ DAVNINE BY IVANA BRLIĆ-MAŽURANIĆ
DEMONY LUDOWE WSPÓŁCZEŚNIE NA PRZYKŁADZIE ZBIORU BAJEK PRIČE IZ DAVNINE IVANY BRLIĆ-MAŽURANIĆ
- Autorzy:
-
Bodziony, Gabriela
- Słowa kluczowe:
-
Slavic demonology, mythology, folk demons, Croatian literature, children's literature, Ivana Brlić-Mažuranić
Demonologia słowiańska, mitologia, demony ludowe, literatura chorwacka, literatura dla dzieci, Ivana Brlić-Mažuranić
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym tematem niniejszej pracy jest współczesny obraz demonologii słowiańskiej występującej w literaturze dla dzieci. Ukazana została metamorfoza demonów ludowych do demonów literackich i ich obecny status, cechy oraz pełnione funkcje. Przykładem twórczości dla dzieci jest zbiór bajek Priče iz davnine Ivany Brlić-Mažuranić, w którym analiza dotyczy każdej postaci demonicznej. Praca składa się z trzech rozdziałów spośród których pierwszy dotyczy etnogenezy Słowian oraz ich wierzeń. Opisana została mitologii słowiańska, problemy z jej rekonstrukcją oraz wpływ wiary chrześcijańskiej. Rozdział drugi skupia się na demonologii słowiańskiej. Przedstawiony został rozwój demonologii oraz jej ogólna charakterystyka ze wskazaniem cech wyglądu, działalności oraz przyczyn powstawania demonów. Trzeci rozdział dotyczy transformacji demonów ludowych do demonów literackich.
The main theme of this paper is the contemporary image of Slavic demonology found in children's literature. The metamorphosis of folk demons into literary demons and their current status, characteristics and functions are shown. An example of works for children is the collection of fairy tales Priče iz davnine by Ivana Brlić-Mažuranić, in which the analysis deals with each demonic figure. The work consists of three chapters, the first of which deals with the ethnogenesis of the Slavs and their beliefs. Slavic mythology is described, as well as problems with its reconstruction and the influence of Christian belief. The second chapter focuses on Slavic demonology. The development of demonology is presented as well as its general characteristics with an indication of the features of their appearance, activity and causes of their creation. The third chapter deals with the transformation of folk demons into literary demons.