Tytuł pozycji:
Supernatural elements in Marlowe’s Faustus and William Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream
- Tytuł:
-
Supernatural elements in Marlowe’s Faustus and William Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream
Elementy nadnaturalne w “Fauście” Marlowe’a i “Śnie Nocy Letniej” Williama Szekspira
- Autorzy:
-
Murzynowska, Dominika
- Słowa kluczowe:
-
supernatural elements, beliefs, Renaissance, early modern era, fairies, devil, angels, psychomachia, play, Elizabethan era, superstitions
element nadnaturalne, wierzenia, Renesans, nowożytność, wróżki, diabeł, anioły, psychomichia, Era elżbietańska, przesądy
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca dyplomowa poświęcona jest analizie i znaczeniu elementów nadnaturalnych w „Fauście” Marlowe’a i „Śnie Nocy Letniej” Szekspira. Część teoretyczna pracy zajmuje się nakreśleniem tła historycznego oraz zaprezentowaniem najpowszechniejszych przesądów i wierzeń obecnych w czasach Renesansu. Ta część pracy zajmuje się również zdefiniowaniem elementów nadnaturalnych oraz ich przedstawieniem w wybranych dziełach literackich. Część analityczna pracy podzielona została na dwa rozdziały. Pierwszy z nich poświęcony jest analizie, pochodzeniu oraz znaczeniu elementów nadnaturalnych w „Fauście”. Rozdział ten rozpoczyna się krótkim streszczeniem sztuki i wyjaśnieniem pochodzenia historii o Fauście, po czym omawia postaci diabła oraz złego i dobrego anioła w sztuce Marlowe’a. Dodatkowo, wyjaśnia on pojęcie psychomachii i ukazuje w jaki sposób zostało ono wykorzystane przez Marlowe’a w jego sztuce. Trzeci rozdział prezentuje elementy nadnaturalne w „Śnie Nocy Letniej” Williama Szekspira, zaczynając od streszczeniem sztuki i wyjaśnieniem jej genezy. Rozdział analizuje wróżek i omawia sposób ich przedstawienia w sztuce Szekspira. Na potrzeby analizy wróżki został podzielone na trzy kategorie: rozmiaru ludzkiego, miniaturowe i osobną analizę postaci Pucka. Rozdział ten bada też możliwy wpływ folkloru na sztukę Szekspira. Ukazuje w jaki sposób autor czerpie inspiracje i wykorzystuje popularne wierzenia ludowe w swoim dziele. Ostatnia część pracy podsumowuje wyniki badań i ukazuje w jaki sposób elementy nadnaturalne funkcjonują w dwóch różnych gatunkach dramatycznych.
The aim of this dissertation is to examine supernatural elements and their importance in Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream and Marlowe’s Faustus. The theoretical part of this work sketches the historical background of the early modern era. It presents common superstitions and supernatural beliefs present in the Renaissance period and gives the definition of the word supernatural. Moreover, it gives a brief overview of the literary representation of supernatural elements in Elizabethan and Jacobean plays. The analytical part of the study is divided into two chapters. The first one aims to examine supernatural elements, their origins, and their meaning in Christopher Marlowe’s Faustus. The first section of the chapter summarises the play and explains the origins of the story. The second part focuses on a detailed analysis of the representation of the devil and the Good and Bad angels in Marlowe’s play. In addition, it explains the term psychomachia and shows the influence of the concept on Marlowe’s work. The third chapter addresses the issue of supernatural elements in William Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream. It examines the origins of the play and summarizes the plot. Furthermore, it focuses on the examination of folklore beliefs and their influence on Shakespeare’s work. The chapter offers an analysis of the fairies, which for the purpose of this examination, were divided into three separate categories: human-sized fairies, diminutive fairies, and the examination of the character of Puck. The fourth section of the dissertation summerises the results of the research and shows in what different ways supernatural elements function in two different dramatic genres.