Tytuł pozycji:
The role of online communication tools in managing access to medical services during the COVID-19 pandemic
The goal of the master's thesis is to define the role of online communication tools in ensuring the continuity of access to medical services during the COVID-19 pandemic. The work focuses on presenting the history of the creation of selected tools and their popularity among Polish patients. The research material was collected using the interview and questionnaire technique. The paper presents the perspective of patients and medical personnel. The focus was on the advantages, disadvantages and future of the analyzed tools after the pandemic has passed. The collected data made it possible to propose a thesis that doctors perceived the remote communication tools more positively during the pandemic than the patients did. Potential management activities which might improve communication within the health care system in Poland were identified. The ethical values which relate to e-health were also referred to, especially in the context of the private medical sector online. The sources of information about the pandemic situation from which the users obtained data were also presented. The results of the work prove that users more often reach for data shared on social media by independent Internet authors than the governmental bodies. The problems related to them such as infodemia and disinformation are also presented. The work refers to Polish and foreign literature. Due to the fact that the topic is current, internet databases and websites of information services were also used to present the phenomenon of the growing popularity of these tools on the Internet in the most reliable way possible.
Celem pracy magisterskiej jest określenie roli narzędzi komunikacji zdalnej w zapewnieniu ciągłość dostępu do usług medycznych w czasie pandemii COVID-19. W pracy skupiono się na przedstawieniu historii powstania wybranych narzędzi oraz ich popularności wśród polskich pacjentów. Materiał badawczy został zgromadzony za pomocą technik wywiadu i ankiety. W pracy przedstawiono perspektywę pacjentów oraz personelu medycznego. Skupiono się na zaletach, wadach oraz przyszłości narzędzi w zapewnianiu dostępu do usług medycznych po ustąpieniu pandemii. Zgromadzone dane umożliwiają wysunięcie tezy, iż lekarze częściej przychylnie wypowiadali się o narzędziach komunikacji zdalnej w czasie pandemii niż pacjenci. Określono potencjalne działania zarządcze, które mogą usprawnić komunikację w systemie ochrony zdrowia w Polsce. Odwołano się również do wartości etycznych, które mają związek z e-zdrowiem, szczególnie w kontekście prywatnego sektora medycznego w Internecie. Przedstawiono również źródła informacji o sytuacji pandemicznej, z których użytkownicy czerpali dane. Wyniki pracy dowodzą, iż użytkownicy częściej sięgają po dane udostępniane w mediach społecznościowych przez niezależnych twórców internetowych, niż przez organy rządowe. Przedstawiono również problemy z nimi związane - infodemią i dezinformacją. W pracy odwołano się do literatury polskiej i zagranicznej. W związku z tym, iż temat jest aktualny, korzystano również z baz internetowych oraz stron serwisów informacyjnych, aby w jak najbardziej rzetelny sposób przedstawić fenomen rosnącej popularności wymienionych narzędzi w Internecie.