Tytuł pozycji:
Stil i svenska bloggar om livsstil
- Tytuł:
-
Stil i svenska bloggar om livsstil
Style in Swedish lifestyle blogs
Styl w szwedzkich blogach o tematyce lifestyleowej
- Autorzy:
-
Zawalonka, Julia
- Słowa kluczowe:
-
stilistik, stil, stilanalys, blogg, texttyp
stylistics, style, stylistic analysis, blog, type of text
stylistyka, styl, analiza stylistyczna, blog, typ tekstu
- Język:
-
szwedzki
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Föreliggande uppsats tillhör stilistikområdet. Uppsatsens syfte är att ur stilistik synvinkel analysera valda texter. Detta möjliggör att hitta texternas karakteristiska stilistiska drag. Forskningsmaterialet är svenska bloggar om livsstil. Bloggar har skapats i några dussin år och är relativt outforskade ur stilistisk synvinkel. Därför verkar det vara lämpligt att genomföra analysen.Uppsatsens teoretiska del fungerar som en slags bakgrund där stilistikens grundläggande begrepp (stil och val) och andra relevanta begrepp (text, texttyp, genre, blogg, tal- och skriftspråk) definieras. Den empiriska delen visar resultaten av den genomförda analysen av forskningsmaterialet dvs. 15 inlägg från svenska bloggar om livsstil som valts på ett slumpmässigt sätt. Analysmodellen som har använts i undersökningen baserar på Hellspongs & Ledins (1997) analysmodell som utgår från att analysera stilistiska drag karakteristiska för olika motsatspar som ytterpoller på en stilaxel. Modellen anpassades till forskningsmaterialet. Undersökningen visade att stil i de analyserade bloggarna kan beskrivas som verbal, allmän och personlig. Dessutom visade analysen att de analyserade texterna uppvisas många talspråkets drag.
This thesis focuses on the issue of stylistics. The main aim of the paper is the stylistic analysis of selected texts. The analysis will help to characterise their stylistic features. The analysis is based on Swedish lifestyle blogs. Blogs are a fairly new phenomenon and are not thoroughly researched from a stylistic point of view. Considering that, it is advised to conduct research in that sphere of interest.The theoretical part is a base where I describe the main stylistic terms (style and choice) as well as some other important terms (text, type of text, genre, blog, spoken and written language). The empirical part of the thesis presents the results of my analysis, which was conducted on 15 entries from Swedish lifestyle blogs.I used an analysis model which was proposed by Hellspong&Ledin (1997). It focuses on the analysis of linguistic structures characteristic of opposing styles. This analysis model was adjusted to the research material. The results of the analysis showed that the style of those blogs could be described as verbal (“verbal”), allmän (“general”), and personlig (“personal”). The research also revealed that texts show the characteristics of a spoken language.
Tematyka niniejszej pracy związana jest z dziedziną stylistyki. Celem pracy jest analiza stylistyczna wybranych tekstów. Pozwoli ona określić charakteryzujące je cechy stylistyczne. Materiałem badawczym pracy są szwedzkie blogi o tematyce lifestyle'owej. Blogi tworzone są od niedawna i nie są jeszcze szeroko zbadane z punktu widzenia stylistyki. W związku z tym przeprowadzenie analizy wydaje się być wskazane. Część teoretyczna stanowi swoistą bazę, gdzie opisuję główne pojęcia z zakresu stylistyki (styl i wybór) oraz inne istotne dla pracy pojęcia (tekst, typ tekstu, genre, blog, język mówiony i pisany). Część empiryczna przedstawia wyniki przeprowadzonej analizy materiału badawczego, czyli 15 wpisów zaczerpniętych z losowo wybranych szwedzkich blogów o tematyce lifestyle'owej. Model analizy wykorzystany do przeprowadzenia badania opiera się na modelu zaproponowanym przez Hellsponga & Ledina (1997), który polega na analizie struktur językowych charakterystycznych dla przeciwstawnych stylów. Model został dopasowany do materiału badawczego. Wynik badania pokazał, że styl analizowanych blogów można określić jako verbal („werbalny”), allmän („ogólny”) oraz personlig („personalny”). Badanie wykazało również, że analizowane teksty wykazują wiele cech języka mówionego.