Tytuł pozycji:
Edukacja polonistyczna w szkole podstawowej wobec obrazu dziecka żydowskiego w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży
- Tytuł:
-
Edukacja polonistyczna w szkole podstawowej wobec obrazu dziecka żydowskiego w najnowszej literaturze dla dzieci i młodzieży
Polonist education in elementary school and the image of a Jewish child in the latest literature for children and youth
- Autorzy:
-
Kulig, Agnieszka
- Słowa kluczowe:
-
najnowsza literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, literatura Holokaustowa, postpamięć, dziecko żydowskie, Żydzi, Zagłada, Holokaust, II wojna światowa, tolerancja, akceptacja, wielokulturowość, edukacja polonistyczna, młodzież, nauczyciele języka polskiego, szkoła podstawowa
contemporary literature, literature for children and young people, Holocaust literature, postmemory, Jewish child, Jews, Holocaust, World War II, tolerance, acceptance, multiculturalism, Polish language education, youth, Polish language teachers, elementary school,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza rozprawa dotyczy najnowszej literatury dla dzieci i młodzieży ukazującej obraz dziecka żydowskiego w obliczu Zgłady. Pierwszy rozdział zawiera krótkie przedstawienie sytuacji dzieci żydowskich podczas II wojny światowej, nazwiska i dzieła współczesnych pisarzy kreujących dziecięcych bohaterów, powielające się motywy, sposoby przedstawiania wojennej rzeczywistości najmłodszemu odbiorcy, a także odniesienia do podstawy programowej z języka polskiego i szkolnych podręczników. Druga część pracy w całości poświęcona została własnym badaniom, które ukazały główny cel poniższej pracy: funkcjonowanie najnowszej literatury dla dzieci i młodzieży o tematyce Holokaustu wśród młodego pokolenia i nauczycieli języka polskiego. Analiza wykazała, że dla badanych uczniów takie teksty są wartościowe i interesujące, natomiast nauczyciele potwierdzili omawianie badanej tematyki na szkolnych zajęciach. Ostatnia część pracy składa się z wskazówek oraz scenariuszy lekcji pokazujących, jak można wprowadzać najnowszą literaturę wojenną dla dzieci i młodzieży na języku polskim w klasach VI i VII szkół podstawowych.
This dissertation concerns recent literature for children and young people depicting the image of a Jewish child in the face of Doom. The first chapter contains a short presentation of the situation of Jewish children during World War II, the names and works of contemporary writers who create children's heroes, the recurring motifs, ways of presenting wartime reality to the youngest readers, as well as references to the Polish language curriculum and school textbooks. The second part of the study was entirely devoted to the author's own research, which revealed the main objective of this work: the functioning of the latest literature for children and young people on the subject of the Holocaust among the young generation and Polish language teachers. The analysis showed that for the examined students such texts are valuable and interesting, while the teachers confirmed the discussion of the examined themes during school classes. The last part of the study consists of tips and lesson plans showing how to introduce the latest war literature for children and teenagers in Polish language classes of VI and VII elementary school years.