Tytuł pozycji:
Kto jest bardziej skłonny pamiętać o wykonywaniu codziennych zadań? Stereotypy płciowe dotyczące pamięci prospektywnej.
Badanie sprawdzało, czy w polskim społeczeństwie występuje stereotyp płciowy, że to kobiety powinny lepiej niż mężczyźni pamiętać o realizacji zadań prospektywnych. Drugim celem badania była analiza czynników wpływających na to zjawisko. W ten sposób, łącząc psychologię społeczną i psychologię poznawczą, sprawdzano, czy stereotyp płciowy dotyczący pamięci prospektywnej, jak dotąd zbadany wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, generalizuje się na polską populację oraz, po raz pierwszy, podjęto problem jego uwarunkowań. Badanie miało charakter internetowy i wzięło w nim udział 406 osób. Każdy z badanych był losowo przydzielony do jednego z 4 warunków (bardzo kobiecy, neutralny, męski lub bardzo męski). Zadaniem osoby badanej było, po przeczytaniu historii, zdecydowanie, czy fikcyjna postać męska czy kobieca jest bardziej skłonna pamiętać o danej rzeczy do zrobienia w przyszłości. Dodatkowo zebrano od uczestników dane społeczno-demograficzne. Wyniki badania, jak oczekiwano, potwierdziły występowanie stereotypu płciowego w polskim społeczeństwie. Czynniki (płeć, wiek, stopień wykształcenia, stopień religijności) wykazały istotne związki z tym stereotypem, jednak miały inny kierunek niż przewidywano. W dyskusji szczegółowo przeanalizowano możliwe przyczyny takiego układu wyników. Zwrócono również uwagę na względną siłę stereotypu płciowego dotyczącego pamięci prospektywnej oraz stereotypu płciowego związanego z typem wykonywanej aktywności.
The present study examines whether there is a gender stereotype in the Polish society that women, compared to men, should better remember about everyday prospective memory tasks. Additionally, the study analysed what factors influence this phenomenon. Four hundred and six adults participated online. Each participant was randomly assigned to one of the 4 conditions (very feminine, neutral, masculine, or very masculine). The participants’ task was to, after reading the case story, decide whether a fictional male or female character was more likely to remember to perform the intended activity in the future. Additionally, participants provided socio-demographic data. As hypothesized, the results supported the existence of the gender stereotype in the Polish society. The factors, such as gender, age, level of education, level of religiosity, showed significant associations with this stereotype, but the directions of the relationships were opposite to that expected.