Tytuł pozycji:
How do memories affect romantic relationships? Affective fading in romantic relationships.
Niektóre wydarzenia pamiętamy wyraźnie, inne bledną w naszej pamięci. Niniejsze badanie dotyczyło zjawiska blednięcia afektywnego rozumianego jako zanikania emocji wraz z upływem czasu. W badaniu wzięło udział 50 osób, w tym 25 studentek i 25 studentów, którzy pozostawali w relacji romantycznej minimum 6 miesięcy. Ich zadaniem było przypomnienie sobie negatywnego i pozytywnego wydarzenia związanego ze studiami oraz ich relacją romantyczną z ostatnich dwóch tygodni. Następnie badani oceniali emocje towarzyszące obu zdarzeniom. Po 3-miesięcznym czasie odroczenia badani ponownie dokonywali ocen emocji towarzyszących tym samym przypomnianym wydarzeniom. Celem badania było sprawdzenie, czy blednięcie afektywne emocji negatywnych będzie większe w warunku relacji partnerskich niż w warunku studiów oraz czy blednięcie afektywne będzie większe dla emocji negatywnych niż pozytywnych w obu kontekstach. Wyniki pokazały, że rzeczywiście w warunku relacji partnerskich blednięcie afektywne emocji negatywnych było większe niż w warunku kontrolnym. Ponadto silniejszy spadek nasilenia emocji negatywnych, w porównaniu z pozytywnymi, zaobserwowano wyłącznie w kontekście relacji partnerskich. Dla wspomnień związanych ze studiami oba rodzaje emocji słabły jednakowo silnie.
Some events are clearly remembered, others tend to slip our minds. The current research examined the phenomenon of affective fading. The respondents were asked to recall negative and positive events associated with college and their romantic relationship. The aim of the study was to investigate whether the affective fading of negative emotions would be greater for memories related to partnerships, compared to memories related to studies. The second aim was to find out whether affective fading would be greater for negative emotions, compared to positive emotions, in both contexts. It turned out that in the condition of partnership relations, the affective fading of negative emotions was indeed greater than in the control condition. Moreover, a stronger fading effect for negative emotions, as compared to positive emotions, was observed only in the context of romantic relationships. For memories of college, both kinds of emotions weakened equally strongly