Tytuł pozycji:
„Dajcie mi koniecznie znać w komentarzach, co uważacie o naszym wózku. Strategie komunikacyjne rodziców prowadzących działalność w mediach społecznościowych
Internet i media społecznościowe wywierają ogromny wpływ na życie współczesnego człowieka. Dzisiejsi rodzice, próbując dostosować się do obecnych realiów, stoją przed niełatwym wyzwaniem połączenia znanych sobie wzorców wychowawczych z aktualnymi wzorcami kultury cyfrowej. Coraz więcej osób decyduje się na realizowanie roli rodzica w przestrzeni Internetu, udostępniając rozmaite treści dotyczące nie tylko ich samych, lecz także ich dzieci. Niniejsza praca ma na celu opis oraz analizę wybranych strategii stosowanych przez rodziców, którzy w mediach społecznościowych podejmują działania przedstawiające ich rodzicielskie doświadczenia, w kontekście funkcji komunikacyjnych, jakie te strategie mogą pełnić. W pracy omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące mediów społecznościowych oraz stosowanych w ich przestrzeni strategii w kontekście klasycznych rozróżnień funkcji komunikacyjnych. Następnie dokonano analizy materiału zgromadzonego na podstawie obserwacji profili i kont prowadzonych przez rodziców w wybranych serwisach społecznościowych. Na podstawie przeprowadzonego badania wyłoniono pięć najczęściej stosowanych strategii komunikacyjnych – autoprezentacja, reklamowanie, edukowanie, budowanie więzi z odbiorcami oraz rozrywka, pełniących najczęściej kilka podstawowych funkcji komunikacyjnych jednocześnie. W podsumowaniu zasygnalizowano możliwość podejmowania dalszych działań badawczych służących zgłębianiu poruszanej w niniejszej pracy tematyki.
The Internet and social media have a huge impact on the life of people. Today, parents are trying to adapt to the current reality and facing the difficult challenge of combining well-known parenting model with current model of digital culture. More and more people decide to fulfil as a parent in the Internet space, providing a variety of content not only about themselves, but also about their children. The aim of this study is to describe and analyze strategies used by parents who undertake in social media activities that present their parental experiences, in relation to the communicative functions they may perform. At the beginning the most important issues related to social media and strategies used in their space in relation to classic differentiation of communication functions were presented. Then, the materials collected by observing the parents’ profiles on social networking sites were analyzed. Conclusions included that parents use five communication strategies - self-presentation, advertising, education, building relationships with recipients and entertainment, which most often perform several basic communication functions. Additionally, the conclusions signaled the possibility of further research related to this area.