Tytuł pozycji:
Attitudes of Polish consumers towards multilevel marketing
The aim of the study is to examine the attitudes of Polish consumers towards the model called multilevel marketing. In theoretical terms, this model corresponds to the distribution channel of goods and services and the business perspective enabling the income for those involved. The first chapter presents the definition and specificity of the model, focusing both on providing the historical context of the analyzed phenomenon, its mechanisms, and the presentation of the most up-to-date information on the referenced sector. In the second chapter, the issues of social perception of multilevel marketing were extended and a literature review was made on the subject. The publications concerning Poland and for identification and comparative purposes, the publications addressing consumers’ attitudes towards the examined model in other countries were analyzed. The empirical part is an attempt to answer the question: what are the attitudes of Polish consumers towards multilevel marketing? It contains a description of the assumptions made and the methods and techniques used. The analysis of the survey conducted with the use of the questionnaire made it possible to answer the questions posed and through the verification of specific hypotheses, to verify the main hypothesis, which showed the incorrect assumption of the thesis. The thesis stated as following: Polish consumers have positive attitudes towards multilevel marketing. The research part was provided with conclusions relevant to the study and a summary.
Celem pracy jest zbadanie postaw polskich konsumentów wobec multilevel marketingu. Model ten w ujęciu teoretycznym odpowiada kanałowi dystrybucji dóbr i usług oraz perspektywie biznesowej umożliwiającej dochód zaangażowanym. W rozdziale pierwszym przedstawiono definicję oraz specyfikę modelu, skupiając się zarówno na zapewnieniu kontekstu historycznego omawianego zjawiska, jego mechanizmów, jak i prezentacji najbardziej aktualnych informacji na temat przywoływanego sektora. W rozdziale drugim rozszerzono problematykę społecznego postrzegania multilevel marketingu oraz dokonano przeglądu literaturowego w podjętym temacie. Analizowano publikacje dotyczące Polski oraz w celach rozpoznawczo-komparacyjnych, podjętego wątku postaw konsumentów wobec badanego modelu w innych krajach. Część empiryczna stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: jakie postawy mają polscy konsumenci wobec multilevel marketingu? Zawiera ona opis przyjętych założeń oraz wykorzystanych metod i technik. Analiza przeprowadzonego z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego sondażu pozwoliła na odpowiedź na postawione pytania oraz poprzez weryfikację hipotez szczegółowych, na weryfikację hipotezy głównej, która wykazała błędne założenie tezy. Za taką przyjęto, iż polscy konsumenci mają pozytywne postawy wobec multilevel marketingu. Część badawcza opatrzona została adekwatnymi do badania wnioskami oraz podsumowaniem.