Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bakemono – człowiek czy monstrum? - analiza motywu potwora w wybranych dziełach japońskiej popkultury

Tytuł:
Bakemono – człowiek czy monstrum? - analiza motywu potwora w wybranych dziełach japońskiej popkultury
Bakemono – monster or human being? Analysis the theme of the monster in selected artworks of Japanese pop-culture
Autorzy:
Ostrowska, Urszula
Słowa kluczowe:
Bakemono, transkulturowość, typologia potworności, hybryda, wampir, popkultura, manga, anime
Bakemono, transculturalism, monstrosity typology, hybrid, vampire, pop culture, manga, anime
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy, jest udowodnienie, że motyw potwora we współczesnej popkulturze japońskiej opiera się na motywach potwora europejskiego oraz wchodzi z nimi w polemikę. Dyskurs odnośnie potworności prowadzony jest w oparciu o teorię transkulturowości Welscha stanowiącej dominantę relacji międzykulturowych między Japonią a krajami Zachodu. By porównać motywy monstrualności obecne w tych kulturach, została przedstawiona kolejno charakterystyka przedstawień potworów w kulturze zachodniej oraz w kulturze japońskiej. Następnie przedstawione zostały dzieła literatury i filmy w których ujawniają się poszczególne typy zachodniej potworności. Przy selekcji omawianych dzieł kierowano się wyznaczoną na podstawie Monstruarium typologią zachodniej potworności. Następnie obraz zachodniego potwora został skontrastowany z obrazem potwora obecnego w kulturze japońskiej. Ostatni rozdział to studium przypadku podczas którego pochylono się nad różnicami i paralelami do zachodnich przedstawień monstrualności obecnymi w wybranych dziełach popkultury japońskiej.

The purpose of this paper, is to prove that the motif of the monster in contemporary Japanese pop culture is based on the motifs of the European monster and enters into polemics with them. The discourse regarding monstrosity is conducted on the basis of Welsch's theory of transculturalism which is the dominant intercultural relationship between Japan and Western culture. In order to compare the motifs of monstrosity present in these cultures, the characteristics of the representations of monsters in Western culture and Japanese culture were presented. Then the works of literature and films in which each type of Western monstrosity is revealed were presented. The selection of the discussed works was guided by the typology of Western monstrosity determined on the basis of Monstruarium by Wieczorkiewicz. Then the image of the Western monster was contrasted with the image of the monster present in Japanese culture. The last chapter is a case study on differences and parallels to Western representations of monstrosity present in selected works of Japanese pop culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies