Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bibliotherapy as a form of response of the Polish language teacher to the most common emotional disorders in adolescents

Tytuł:
Bibliotherapy as a form of response of the Polish language teacher to the most common emotional disorders in adolescents
Biblioterapia jako forma odpowiedzi polonisty na najczęstsze zaburzenia emocjonalne adolescentów
Autorzy:
Mazur, Aneta
Słowa kluczowe:
Polish language education, high school, adolescents, emotional disorders, depressive disorders, anxiety disorders, bibliotherapy, complementary reading pieces
edukacja polonistyczna, szkoła ponadpodstawowa, adolescenci, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia depresyjne, zaburzenia lękowe, biblioterapia, lektury uzupełniające.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca magisterska "Biblioterapia jako forma odpowiedzi polonisty na najczęstsze zaburzenia emocjonalne adolescentów" podejmuje temat elementów biblioterapii w polonistyce szkolnej, jako sposobu reagowania szkolnych polonistów na najczęściej występujące u adolescentów zaburzenia emocjonalne.Za główną tezę badawczą przyjęto stwierdzenie, iż istnieje możliwość oraz pilna potrzeba wprowadzenia elementów biblioterapii na lekcje języka polskiego jako działania profilaktycznego i edukacyjnego w celu budowania szerokiej społecznej świadomości o zdrowiu psychicznym i organizowania przestrzeni komfortu dla osób dotkniętych zaburzeniami w środowisku szkolnym. Dlatego za podstawowy problem w rozprawie przyjęto pytania: w jaki sposób szkoła może aktywnie uczestniczyć w profilaktyce i procesie uświadamiania uczniów w temacie zdrowia psychicznego i zaburzeń emocjonalnych oraz jakie działania na lekcjach języka polskiego powinien podjąć polonista, aby były one adekwatne do potrzeb i oczekiwań jego uczniów?Praca ta skupia się na omówieniu coraz częściej występujących u adolescentów zaburzeń emocjonalnych oraz przedstawieniu tych elementów biblioterapii, które mogą zostać wykorzystane na lekcjach języka polskiego w szkole średniej w ramach edukacyjnego i profilaktycznego działania. W pierwszym rozdziale zostały przedstawione problemy współczesnych adolescentów oraz te zaburzenia emocjonalne, na które cierpią oni najczęściej, czyli zaburzenia lękowe oraz depresyjne. Rozdział drugi przynosi wprowadzenie w biblioterapię oraz te jej elementy, które znajdują zastosowanie w polonistyce szkolnej, Z kolei rozdział trzeci przedstawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów oraz polonistów szkół ponadpodstawowych.W odpowiedzi na przedstawione problemy zaproponowane zostały scenariusze lekcji języka polskiego, przy tworzeniu których wykorzystano wnioski z teoretycznej oraz badawczej części pracy. Wprowadzenie elementów biblioterapii, a przede wszystkim konkretnych lektur uzupełniających bezpośrednio poruszających temat zaburzeń emocjonalnych ma na celu budowanie w uczniach świadomości na temat zaburzeń psychicznych, zwłaszcza emocjonalnych.

The topic of this Masters dissertation "Bibliotherapy as a form of response of the Polish language teacher to the most common emotional disorders in adolescents", takes up the topics of the elements of bibliography in teaching Polish language at schools, as a form of the teacher’s response to the most common emotional disorders in adolescents.As a main reaserch thesis was taken a statement that, there is possibility and urgent need to incorporate elements of bibliotherapy into polish lessons as form of preventionional and educational measures, in order to enhance societal awareness of mental health. Due to this, this work focuses on the following issues: How schools can actively participate in profilactics and raise students’ awareness of topic of mental health and emotional disorders? And What actions should the Polish language teachers undertake during their classes, in order to meet the students’ needs and expectations? This work focuses on discussing mental disorders that adolescents suffer from more and more often and on proposing these elements of bibliotherapy which can be used during the classes of the Polish language in high schools as a form of educational and preventive measures. The first chapter presents the problems of contemporary adolescents and the mental disorders that they most commonly suffer from, that is anxiety and depressive disorders. Chapter two brings introduction into biblography and these of its aspects that can be used in the teaching of the Polish language. Chapter three depicts the results of surveys conducted among the students and teachers of the Polish language in secondary schools.As an answer for presented problems, there were proposed polish lessons scenarios. Their creation was based upon the conclusions from both the theoretical as well as the investigative parts of this work. The introduction of elements of bibliotherapy and, above all, specific complementary reading pieces which directly touch upon the topic of emotional disorders, aims to build students’ awareness of mental, especially emotional, disorders.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies