Tytuł pozycji:
Students self-efficacy in Polish language education in grades 4-6
The subject of the present study is the student's efficiency in the context of Polish language education in grades 4-6 of elementary school. Understanding of this perpetration is based on direct reference to such notions as: the sense of efficacy, the sense of responsibility and the sense of confidence. The text presents a reflection on the current state of education, which appears to be not adjusted to the current needs of the student. The main focus of this text is placed on the theory of self-efficacy (but also on the psychological and pedagogical aspects of self-efficacy) and on the ways of implementing the assumptions of self-efficacy in school practice, taking into consideration the possibilities of the subject. Conclusions from the conducted research lead to the statement that the approach of the leading teacher and his/her contribution to the educational process plays a significant role. In my work, I also point out specific actions and solutions that can be implemented today to reshape Polish language education. Especially emphasized is the belief in the capabilities of the student, which is the key to success. In this understanding, the student is not only an object, but becomes a subject of the learning process.
Przedmiotem zainteresowania niniejszej pracy jest motyw uczenia-sprawcy w edukacji polonistycznej w klasach 4-6 szkoły podstawowej. Zrozumienie sprawczości polega na bezpośrednim odwołaniu do takich pojęć jak: poczucie skuteczności, poczucie odpowiedzialności oraz bezpieczeństwa. W tekście została przedstawiona refleksja na temat obecnego stanu edukacji, który ukazuje się jako niedostosowany do aktualnych potrzeb ucznia. Na pierwszy plan wysuwają się rozważania dotyczące teorii sprawstwa samej w sobie (również psychologiczne i pedagogiczne aspekty sprawczości) oraz tego, w jaki sposób realizować założenia sprawczości w praktyce szkolnej, uwzględniając przy tym możliwości nauczania przedmiotowego. Wnioski wywiedzione z przeprowadzonych badań kierują do stwierdzenia, iż znaczącą rolę odgrywa podejście nauczyciela prowadzącego oraz jego wkład w proces edukacji. W swojej pracy wskazuję konkretne działania i rozwiązania, które można wprowadzić już dzisiaj, aby zmienić kształt edukacji polonistycznej. Szczególnie podkreślona zostaje wiara w możliwości ucznia, która stanowi klucz do osiągnięcia sukcesu. W takim rozumieniu uczeń nie jest przedmiotem, ale staje się podmiotem procesu uczenia się.