Tytuł pozycji:
Zależność pomiędzy posiadaniem samochodu elektrycznego, a zainteresowaniem ekologią
This study deals with a topic of relationship between being an owner of electric car and interest in ecology. At the same time conducted research not only explores a level of respondents education but also reasons why they choose an electric vehicle. Main motive to take up this topic is a lack of conducted research about correlations between the interest in ecology and the process of having an electric car. If there were more researches like this,it would be beneficial to producers. They would know which aspects of products and marketing are the most important to buyer of car with electric motor. Furthermore, this study is based on Consumption classes theory (Douglas & Isherwood, 1996). Main goal was to evaluate if there is any correlation between the ownership of electric car by respondents and their interest in ecology or environmental problems. Simultaneously respondents were asked about their level of education. Moreover, they were asked about why they purchased an electric car. The data was collected in period from 7.04.2022 to 10.05.2022. Research used a self-prepared survey, which was distributed among polish electric car drivers gathered in groups on Facebook. Survey sheet was composed of a few sections. Firstly, respondents were asked about their sociodemographic data like place of living or educational level. Next section included closed questions, which made up the ecology interest index. At the end of survey were open questions, which gathered reasons, why respondents bought their electric vehicle. Study showed that respondents mostly paid attention to economic aspects of purchase but also the driving comfort. Results denied existence of statistically significant correlation between the respondents interest in ecology and being an owner of an electric car. Despite that, electric vehicle users secondary decision was to buy the car with electric motor due to ecological aspects e.g. They are already in a possession of photovoltaic installation or are planning to have one. This solution can reduce their carbon footprint. Research also showed alternative topics, which can be explored in the future. Correlation between number of owned electric vehicles and assumed budget or how interest in ecology effects on estimating subjective value of electric car purchase bya consumer - can be considered as such topics.
W poniższej pracy poruszono temat jakim jest zależność pomiędzy posiadaniem samochodu elektrycznego, a zainteresowaniem ekologią jakie przejawia właściciel pojazdu. Równocześnie podjęty został temat wykształcenia kierowców samochodów elektrycznych oraz powodów jakimi kierowali się oni przy wyborze samochodu. Głównym powodem do podjęcia takiego tematu jest mała liczba badań korelujących zachowania i wybory konsumenckie w branży automotive z świadomością ekologiczną konsumentów. Badanie takie umożliwiłoby producentom dostosowanie swoich samochodów jak i kampanii marketingowych do oczekiwań konsumentów. Samo zaś badanie zostało oparte na Teorii klas konsumpcji (Douglas & Isherwood, 1996). Głównym celem przeprowadzonego badania było zbadanie istnienia korelacji pomiędzy posiadaniem przez respondentów auta elektrycznego, a ich zainteresowaniem ekologią. Równocześnie postarano się zbadać motywy jakie skierowały kupujących do wybrania modelu o napędzie elektrycznym. Respondenci zostali również zapytani o swój poziom wykształcenia. Dane zostały zebrane w okresie od 7.04.2022 do 10.05.2022. Posłużył do tego standaryzowany scenariusz ankiety własnej konstrukcji. Ankietowanymi byli członkowie grup na portalu Facebook, które zrzeszają posiadaczy samochodów elektrycznych z całego obszaru Polski. Scenariusz składał się z kilku sekcji pytań. Pierwsza sekcja zbierała dane socjo-demograficzne takie jak miejsce zamieszkania, czy też wykształcenie. Kolejne pytania zamknięte składały się na indeks zainteresowania ekologią. Natomiast na końcu znajdowały się pytania otwarte zbierające dane o powodach zakupu. Badanie doprowadziło do wysnucia następujących wniosków. Głównymi powodami jakimi kierują się kupujący są ekonomia oraz wygoda. Wyniki zaprzeczyły istnieniu istotnej statystycznie korelacji pomiędzy zainteresowaniem ekologią przez respondentów, a posiadaniem samochodu elektrycznego. Mimo zakupu podyktowanego czynnikami ekonomicznymi to część warunków jakie wpłynęły na decyzję jak np. posiadanie instalacji fotowoltaicznej lub chęć jej montażu ma wymiar proekologiczny. Takie instalacje mają Równocześnie odkryło ono kilka możliwych do kontynuowania wątków. Za takie tematy można uznać związek pomiędzy ilością posiadanych aut elektrycznych a budżetem, czy też wpływem zainteresowania ekologią na ocenę zakupu samochodu elektrycznego.