Tytuł pozycji:
The impact of occupational stress on the level of job satisfaction
Problem badawczy podjęty w pracy dotyczy zależności między stresem zawodowym a poziomem satysfakcji z pracy. Próba badawcza obejmowała 61 studentów pracujących w przedziale wiekowym od 20 do 43 lat. Do badania źródeł stresu wykorzystano część kwestionariusza Occupational Stress Indicator autorstwa Cooper'a, Sloan'a oraz Williams'a. Do zmierzenia satysfakcji z pracy zawodowej zastosowany został Minnesota Satisfaction Questionnaire. Głównymi źródłami stresu dla badanych są praca oraz kariera zawodowa. Młodzi ludzie podejmują pracę w zawodach głównie w celu zabezpieczenia sobie środków niezbędnych do życia i zdobycia doświadczenia zawodowego. Z rodzajem wykonywanych zawodów oraz ogólnymi warunkami pracy związane są ograniczenia w obszarze możliwości rozwoju i awansu zawodowego. Determinantami, które wpływają na poziom satysfakcji zewnętrznej są: stałość zatrudnienia, całokształt warunków pracy, stosunki z przełożonymi i współpracownikami. Natomiast na satysfakcję wewnętrzną mają wpływ takie aspekty jak: niezależność w pracy, różnorodność zadań, status społeczny, wartości moralne, wykorzystywanie umiejętności, odpowiedzialność, kreatywność, uznanie za wykonaną pracę oraz osiągnięcia zawodowe.Okazało się, że istnieje zależność między źródłami stresu a determinantami satysfakcji z pracy. Źródła stresu są ujemnie skorelowane z następującymi elementami satysfakcji zewnętrznej: stosunki interpersonalne z przełożonymi oraz ich fachowość. Natomiast dodatnia korelacja występuje z szansą bycia kimś jako aspektem satysfakcji wewnętrznej.
The research problem addressed in this paper concerns the relationship between occupational stress and the level of job satisfaction. The research sample included 61 working students in the age range from 20 to 43 years old. In order to investigate sources of stress, a part of the Occupational Stress Indicator was used, designed by Cooper, Sloan and Williams. To measure employee's satisfaction as a part of professional activities, Minnesota Satisfaction Questionnaire was used.The main sources of stress among the surveyed employees are work and career. Young people often take up jobs, mainly to secure a livelihood and gain experience. With the type of occupation and general working terms, restrictions on career development and promotion are associated. Determinants, which have an impact on feeling external satisfaction are stability of employment, overall working conditions, relationships with superiors and co-workers. However, when it comes to internal satisfaction, determinants such as: independence, variability of tasks, social status, morals, using skills, responsibility, creativity, being appreciated for doing job and achievements in job. It turned out that there is connection between sources of occupational stress and determinants of job satisfaction. Sources of stress are correlated negatively with external determinants of job satisfaction such as: interpersonal relations with superiors and their professionalism. However, positive correlation is with social status (chance to be somebody) as an aspect of internal satisfaction.