Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

HEAVY METAL AND JAPANESE CULTURE IN A DIFFUSIONIST PERSPECTIVE

Tytuł:
HEAVY METAL AND JAPANESE CULTURE IN A DIFFUSIONIST PERSPECTIVE
HEAVY METAL I JAPOŃSKA KULTURA W PERSPEKTYWIE DYFUZJONISTYCZNEJ
Autorzy:
Bielach, Bartłomiej
Słowa kluczowe:
globalisation, diffusionism, cultural diffusion, subculture, heavy metal, Babymetal, kawaii culture
globalizacja, dyfuzjonizm, dyfuzja kulturowa, subkultura, heavy metal, Babymetal, kultura kawaii
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współcześnie obserwuje się wiele przemian w relacjach międzykulturowych. Wiele z nich należy rozpatrywać w skali globalnej. Taki trend determinowany jest przede wszystkim powszechnym dostępem do masowych środków przekazu dystrybuowanych za pośrednictwem Internetu, telewizji, prasy i radia. Wraz z globalizacją kulturą często występuje drugie zjawisko – dyfuzja kulturowa, która objawia się rozprzestrzenianiem się różnych kultur do innych ośrodków oddalonych od źródła. Podwaliny merytoryczne do rozpatrywania tego zjawiska wywodzą się z nurtu antropologii kulturowej dyfuzjonizmu (z łac. diffūsio „rozprzestrzenianie” od łac. diffundere „rozlewać; rozprzestrzeniać; rozsypywać). Dyfuzjonizm wyjaśniał, iż występowanie pewnych praktyk kulturowych, zawsze swoje źródło miało w jednym lub kilku nielicznych centrach, z których następnie wzorce kulturowe rozpowszechniły się po całym świecie. Za cel pracy przyjęto określenie wpływu kultury kawaii na kształtowanie się muzyki heavy metalowej we współczesnym świecie. Cel pracy został zrealizowany zarówno poprzez analizę źródeł literaturowych jak również poprzez analizę treści powszechnie publikowanych w Internecie. Za sztandarowy przykład przemian kulturowych będących w zakresie określonym przez temat pracy dyplomowej przyjęto japoński zespół Babymetal, który w swoich utworach i scenicznym przekazie łączy muzykę heavy metalową z kulturą kawaii. Zespół ten wywodzi się z Japonii i jest komercyjnym tworem łączącym muzykę heavy metalową (Kulturę Zachodu) z kulturą kawaii (tożsamą dla Japonii) jednocześnie zdobywając popularność w skali globalnej. Można więc przyjąć, iż na podstawie opisanego zjawiska można stwierdzić, iż odbiorcy współczesnej kultury są gotowi na duże zmiany kulturowe, które obejmują połączenie skrajnych subkultur i trendów. Z kolei komercjalizacja kultury jest zjawiskiem powszechnym, o czym świadczy popularność zespołu Babymetal, który jest wytworem agencji marketingowej i agencji talentów.

Nowadays we can observe many changes in intercultural relations. Many of which need to be considered on a global scale. This type of a trend is determined mostly by the universal access to mass media distributed via the Internet, television, press and radio. Along with cultural globalization there is often a second phenomenon - cultural diffusion, which manifests itself in the spread of different cultures to other centers distant from the source. The substantive foundations for examining this phenomenon derive from the current of cultural anthropology of diffusionism. Diffusionism explained that the occurrence of certain cultural practices always had its source in one or a few centers, from which cultural patterns then spread all over the world. The aim of the study was to determine the influence of kawaii culture on the shaping of heavy metal music in the modern world. The aim of the work was achieved both through the analysis of literature sources as well as through the analysis of content commonly published on the Internet. The Japanese band Babymetal, which combines heavy metal music with kawaii culture in their songs and performance, was taken as the flagship example of cultural changes within the scope defined by the subject of the diploma thesis. Babymetal comes from Japan and is a commercial creation that combines heavy metal music with kawaii culture, while gaining popularity on a global scale. Therefore, it can be assumed that, on the basis of the described phenomenon, it can be concluded that the recipients of contemporary culture are ready for major cultural changes that include a combination of extreme subcultures and trends. In turn, the commercialization of culture is a common phenomenon, as evidenced by the popularity of the Babymetal band, which is a product of a marketing agency and talent agency.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies