Tytuł pozycji:
Wpływ krótkoterminowej rehabilitacji na chód i równowagę u dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym
Wstęp: Mózgowe porażenie dziecięce (MPD) jest grupą niepostępujących zaburzeń ruchu lub postawy wynikających z uszkodzenia rozwijającego się mózgu. Uznawane jest za najczęstszą przyczynę niepełnosprawności wśród dzieci. Nadrzędnym celem fizjoterapii w przypadku pacjentów z MPD jest uzyskanie jak najlepszych możliwości funkcjonalnych. Ocena zdolności motorycznych pomaga określić mocne strony dziecka oraz możliwe cele terapii. Istnieje wiele metod rehabilitacji, a jednym z ich celów jest poprawa mobilności i funkcji chodu.Cel badania: Celem pracy była ocena wpływu krótkoterminowej rehabilitacji na chód i równowagę u dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym.Materiał i metody: Grupa badana obejmowała 30 pacjentów w wieku od 2 do 18 lat z mózgowym porażeniem dziecięcym. Do oceny chodu i równowagi zastosowano test „Wstań i idź”, 10-metrowy testu chodu (10m test chodu), test stania na jednej nodze, test „palce-pięta” oraz ocenę w skali GMFCS. Testy zostały wykonane na początku i na końcu turnusu rehabilitacyjnego. Wyniki: Badane osoby uzyskały istotną statystycznie poprawę wartości w przeprowadzonych testach. Wraz z wiekiem rosła różnica między pomiarami w przypadku 10m testu chodu. Badani z wyższym stopniem w skali GMFCS osiągali mniejsze różnice w teście „Wstań i idź” po rehabilitacji niż pacjenci z niższym stopniem. Chłopcy uzyskiwali lepsze wyniki w staniu na jednej nodze po rehabilitacji niż dziewczynki. Po turnusie rehabilitacji większa ilość osób przeszła test „palce-pięta” bez ograniczeń. Zmalała ilość pacjentów, którzy mieli małe lub duże zachwiania podczas przejścia oraz osób, które nie były w stanie wykonać testu. Wnioski: Wyniki testów chodu i równowagi w większości przypadków były lepsze po rehabilitacji. Wykazano istotny statystycznie wpływ krótkoterminowej rehabilitacji na możliwości motoryczne w zależności od wieku, płci, typu MPD oraz stopnia w skali GMFCS.
Introduction: Cerebral palsy (CP) is a group of non-progressive disorders of movement or posture which are the result of a lesion in the developing brain. CP is one of the most common reason of disability among children. Primary aim of physiotherapy in patients with CP is to achieve the best functional possibilities. The assessement of motor abilities allows to identify children’s strengths and possible aims of therapy.The aim of the study: The aim of the study was to assess the influence of short-term rehabilitation on gait and balance in children and adolescents with cerebral palsy. Material and methods: The study group included 30 patients at the age of 2 to 18 years with cerebral palsy. “Up and Go” test, 10m walk test, standing on one leg test, “heel-toes” test and GMFCS scale were used for gait and balance assessement. The tests were performed at the beginning and at the end of the rehabilitation stay. Results: Participants received statistically significant improvement in test results. The differences beetwen results in 10m walk test was rising with increasing age. Patients who had higher level in GMFCS scale were achieving smaller differences in „Up and Go” test after rehabilitation than patients with lower level. Boys achieved better results in standing on one leg test after rehabilitation than girls. After rehabilitation stay more patients passed a „heel-toes” test without any limitations. The amount of people who passed this test with swaying and people who didn’t pass the test decreased.Conclusion: The results of the gait and balance test in most cases were better after rehabilitation. This study showed statistically significant impact of short-term rehabilitation on motor abilities in relations to the age, gender, type of CP and level in GMFCS scale.