Tytuł pozycji:
Technologiczna rewolucja cyfrowa i nowy wzorzec gospodarowania
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza modelu biznesowegonajwiększych spółek technologicznych w kontekście dynamicznego rozwoju platformcyfrowych. Autorka szczególną uwagę skierowała na zagadnienie wykorzystywaniadanych osobowych oraz behawioralnych w generowaniu bezprecedensowych zyskówplatform cyfrowych, a także zjawiska uzależnienia od technologii zarówno gospodarki,jak i społeczeństwa. Rozdział I zawiera rozważania na temat rewolucji cyfrowej oraz jejkomponentów, a także analizę kondycji rynku technologicznego ze szczególnymuwzględnieniem jego tendencji monopolistycznych. Rozdział drugi został w całościpoświęcony szczegółowemu badaniu nowego wzorca gospodarowania opartego o daneosobowe. Uwzględniono tutaj również wątki społeczne takie jak polaryzację oraznegatywne skutki personalizacji, które są wypadkową praktyk rynkowych będącychtematem tego rozdziału. W Rozdziale trzecim zawarto rozważania na temat obecnejcharakterystyki gospodarki kapitalistycznej w kontekście nowoczesnych technologii.Zwrócono również uwagę na ekonomiczne i społeczne efekty zewnętrzne platformcyfrowych. Do opracowania zagadnienia wykorzystano zarówno literaturę krajową, jaki zagraniczną oraz dane empiryczne pochodzące z rynku kapitałowego.
The topic of this master’s thesis is an analysis of the business model of the largesttechnology companies in the context of a dynamic development of digital platforms.Increased focus was put on the issue of the collection and usage of personal andbehavioral data in the process of generating unprecedented profit through digitalplatforms. The first chapter includes some considerations about the digital revolution,its' components, as well as an analysis of the condition of the technology market with aspecial focus on the monopolistic tendencies. Chapter 2 in its' entirety was focused on adetailed study of a new management pattern based on personal data. The chapter alsoincludes social issues such as addiction to technology, polarization, and negativeconsequences of personalization, which are the result of the practices analyzed in thischapter.Chapter 3 includes thoughts about the current capitalist economy in the context ofmodern technology. Additional attention has been applied to economic and socialexternal effects of digital platforms.The analysis draws from domestic and foreign literature , together with empirical datacoming straight from the capitalist market.