Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"The use of social media versus its impact on relationship satisfaction and self-esteem in early adulthood."

Tytuł:
"The use of social media versus its impact on relationship satisfaction and self-esteem in early adulthood."
"Korzystanie z mediów społecznościowych a ich wpływ na satysfakcję ze związku i samoocenę w okresie wczesnej dorosłości."
Autorzy:
Sasiela, Karolina
Słowa kluczowe:
Internet, media społecznościowe, samoocena, satysfakcja ze związku, emocje, myśli, cechy osobowości
Internet, social media, self-esteem, relationship satisfaction, emotions, thoughts, personality traits
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rozwój Internetu i jego wytworów, takich jak na przykład media społecznościowe wpływa na wiele aspektów życia człowieka. Szczególnie dotknięte tymi zależnościami mogą być jednostki z pokolenia X i Y, czyli obecni młodzi dorośli. Niniejsza praca porusza zagadnienie korzystania z mediów społecznościowych i bada zależności między tą zmienną a satysfakcją ze związku i samooceną u osób w okresie drugiej fazy wczesnej dorosłości wg. Levinsona – wkraczania w dorosłość. Analizie poddano wyniki 72 osób, w wieku od 22 do 28 lat (M = 24, SD = 1,56), które były w związkach romantycznych. W badaniach wykorzystano kwestionariusz autorski, mający na celu zbadanie korzystania z mediów społecznościowych w odniesieniu do pięciu wymiarów: częstości, okoliczności i celu korzystania oraz emocji i myśli towarzyszących podczas użytkowania i po skorzystaniu z social mediów. W celu zbadania satysfakcji ze związku w pomiarach zastosowano Skalę Satysfakcji ze Związku CSI-32 w polskiej adaptacji Stawskiej, a do pomiaru poziomu samooceny, użyto Skali Samooceny Rosenberga SES. Dodatkowo przy pomocy Inwentarza Osobowości NEO-FFI, zbadano również cechy osobowości i ich związek z korzystaniem z mediów społecznościowych na dwóch wymiarach dotyczących myśli i emocji. Analizy statystyczne wyników wykazały, że im wyższy jest poziom samooceny kobiet, tym mniejsza jest skłonność do doświadczania negatywnych myśli i emocji podczas korzystania z mediów społecznościowych, natomiast w przypadku negatywnych myśli i emocji po skorzystaniu, samoocena nie ma istotnego związku z tą zmienną. U mężczyzn natomiast takie zależności wystąpiły nie tylko podczas korzystania z mediów społecznościowych, ale również po skorzystaniu z nich. Wykazano również brak istotnych zależności między częstością korzystania z mediów społecznościowych, a satysfakcją ze związku w przypadku obydwu płci, co okazało się zaskakujące. W przypadku cech osobowości, u kobiet wystąpił brak istotnego związku cech osobowości z myślami i emocjami wywołanymi korzystaniem z mediów społecznościowych, podczas gdy u mężczyzn związki takie wystąpiły między trzema cechami osobowości Wielkiej Piątki: ekstrawersją, sumiennością i neurotycznością. Badania wskazują zatem, że użytkowanie social mediów i ich wpływ na inwestygowane zmienne różni się w zależności od płci, ponadto mężczyźni zdają się być bardziej narażeni na te zależności.

The development of the Internet and its creations, such as social media, affects many aspects of human life. Individuals from generations X and Y, i.e. current young adults, may be especially affected by these impacts. In this study, the issue of social media use and link between this variable and relationship satisfaction and self-esteem in individuals during the second phase of early adulthood according to Levinson - entering adulthood, have been made. The results of 72 individuals, aged 22 to 28 years (M = 24, SD = 1.56), who were in romantic relationships were analyzed. The study used a specially invented, authorial questionnaire designed to examine social media use in relation to five dimensions: frequency, circumstances and purpose of use, emotions and thoughts accompanying usage and after social media use. To measure relationship satisfaction, the CSI-32 Relationship Satisfaction Scale in the Polish adaptation by Stawska have been used, and to measure the level of self-esteem, the Rosenberg Self-Esteem Scale SES was applied. Additionally, using the NEO-FFI Personality Inventory, personality traits and their relationship to social media use were also examined on two dimensions concerning thoughts and emotions. Statistical analyses of the results showed, that the higher the level of self-esteem of women, the lower the tendency to experience negative thoughts and emotions while using social media, while for negative thoughts and emotions after use, self-esteem had no significant relationship with this variable. In males, on the other hand, such relationships occurred not only during social media usage but also after usage. It was also found, that there was no significant relationship between frequency of social media use and relationship satisfaction for either gender, which was found surprising. When looking at personality traits in women, there was a lack of significant association of personality traits with thoughts and emotions triggered by social media useage, while in men, such associations occurred between the three Big Five personality traits: extraversion, conscientiousness, and neuroticism. Thus, the research suggests, that social media use and its impact on invesigated variables differs by gender; moreover, men seem to be more vulnerable to these relationships.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies