Tytuł pozycji:
Emocje i przeżycia śpiewaka operowego z diagnozą jąkania
The psychological aspect of stuttering is very important in the holistic view of speech fluency disorder. The inability to communicate fluently is often accompanied by strong emotions: anger, frustration, shame and fear, however, it is not the rule. Experiencing stuttering is highly dependent on individual characteristics and personality traits. Emotional experiences of people who stutter are increasingly subject to analysis. However, there is a noticeable deficit of research concerning the experiences of people who stutter in daily contact with music and stage. The present thesis aimed to analyse the emotions and experiences of a stutterer who actively performs on opera stages, but also to present the impact of stuttering on the dynamics of his vocal career in opera singing. The phenomenological analysis of the in-depth interview allowed capturing the essence of the phenomenon under study, i.e. experiencing stuttering on and off stage.
Aspekt psychologiczny jąkania jest niezwykle ważny w holistycznym spojrzeniu na zaburzenie płynności mowy. Niemożności płynnego komunikowania się często towarzyszą silne emocje: złość, frustracja, wstyd i lęk, jednak nie jest to regułą. Przeżywanie jąkania jest w dużej mierze zależne od indywidualnych cech i tendencji danej jednostki. Doświadczenia emocjonalne osób jąkających się coraz częściej poddawane są analizie. Zauważalny jest jednak deficyt badań, które traktowałyby o przeżyciach osób jąkających się, na co dzień obcujących z muzyką i sceną. Niniejsza praca magisterska miała na celu przeanalizowanie emocji i przeżyć osoby jąkającej się, która czynnie koncertuje na scenach operowych, ale także przedstawienie wpływu jąkania na dynamikę rozwoju kariery wokalnej w zakresie śpiewu operowego. Fenomenologiczna analiza wywiadu pogłębionego pozwoliła na uchwycenie istoty badanego zjawiska, czyli przeżywania jąkania na scenie i poza nią.