Tytuł pozycji:
Means and tools of manipulating information in advertising messages (on selected examples)
The subject of the master's thesis is the phenomenon of manipulation in advertising illustrated with the use of selected examples of Polish advertising. The manipulative techniques used in advertising spots, their goals and significance in the context of an informational message, as well as the phenomenon of persuasion were presented. The aim of the work is to analyze the manipulation techniques in advertisements used by advertisers in relation to the information quality attributes described in the paper, which are needed to obtain a high-quality information message. For this purpose, the following methods were used, which are audiovisual analysis, sentiment analysis and the method of content analysis. The combination of these techniques allowed for the best possible examination of the research material by means of research carried out on individually selected 27 advertisements. The results of the research showed that the manipulative measures used in advertisements do not necessarily have to influence the quality of the information contained in the message. At the same time, it has been proven that an important element of the advertising message is its target audience and the simplicity of information tailored to it. After the research, a final evaluation was made and a proposal for further research using the storytelling method was made.
Przedmiotem pracy magisterskiej jest zagadnienie zjawiska manipulacji w reklamie zobrazowanego za pomocą wybranych przykładów polskich reklam. Przedstawione zostały techniki manipulacyjne wykorzystywane w spotach reklamowych, ich cele i znaczenie w kontekście komunikatu informacyjnego, a także zjawiska perswazji. Celem pracy jest analiza technik manipulacyjnych w reklamach do jakich uciekają się reklamodawcy, w odniesieniu do opisanych w pracy atrybutów jakości informacji, które są potrzebne do uzyskania wysoko jakościowego komunikatu informacyjnego. W tym celu zastosowano następujące metody, jakimi są analiza audiowizualna, analiza sentymentu oraz metoda analizy treści. Połączenie tych technik pozwoliło na jak najlepsze zbadanie materiału badawczego za pomocą przeprowadzonych badań na autorsko wybranych 27 reklamach. Wyniki badań wykazały, że środki manipulacyjne wykorzystane w reklamach niekoniecznie muszą wpływać na jakość informacji zawartej w przekazie. Jednocześnie udowodniono, że istotnym elementem przekazu reklamowego jest jego odbiorca docelowy oraz prostota informacji dopasowana do niego. Po przeprowadzonych badaniach postawiono końcową ocenę oraz propozycję dalszych badań za pomocą metody storytellingu.