Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Intensity of autistic traits, reflective functioning and level of agression among adults."

Tytuł:
"Intensity of autistic traits, reflective functioning and level of agression among adults."
"Nasilenie cech autystycznych i funkcjonowanie refleksyjne, a poziom agresji wśród osób dorosłych."
Autorzy:
Krukierek, Konrad
Słowa kluczowe:
aggression, autistic traits, reflective functioning, mentalization, autism spectrum
agresja, cechy autystyczne, funkcjonowanie refleksyjne, mentalizacja, spektrum autyzmu
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to investigate whether there is a relationship between autistic traits in the general population, reflective functioning, and level of aggression in a group of adults. It should be emphasised that although aggressive behaviour is not a diagnostic criteria for autism spectrum disorders, its occurrence cannot be excluded. However, the difficulty in understanding other people's mental states seems to be one of the basic deficits. The study group consisted of 119 adults. The Autism-spectrum quotient (AQ) screening questionnaire was used to assess the intensity of autistic traits, reflective functioning was measured using the Reflective Functioning Questionnaire (RFQ), and the level of aggression in the group was examined using the Buss and Perry Aggression Questionnaire (BPAQ). The results of the analysis showed statistically significant correlations between each of the three studied variables. The relationship between the intensity of autistic traits and level of aggression was found to be significant in all scales, which are verbal aggression, physical aggression, anger and hostility. Among all the dimensions of the AQ tool, which are problems in social skills, level of attention to detail, problems in communication, problems in imagination, problems in attention switching, only verbal aggression did not correlate with the last one. It was also observed that lower reflective functioning was associated with higher levels of aggression. Those with scores indicating lower reflective functioning also had more enhanced autistic traits. In further analysis, groups with high and low intensity of autistic traits were compared. The results showed very strong differences in reflective functioning and each of the dimensions of aggression. Finally, it was tested whether reflective functioning could be a mediating variable in the relationship between the intensity of autistic traits and aggression. Thanks to the mediation effect that was conducted, it can be concluded that as the intensity of autistic traits increases, problems in reflective functioning tend to increase, and this in turn contributes to an increase in aggression level.

Celem niniejszej pracy magisterskiej była odpowiedź na pytanie, czy istnieje związek pomiędzy cechami autystycznymi w populacji ogólnej, funkcjonowaniem refleksyjnym, a poziomem agresji w grupie osób dorosłych. Należy podkreślić, że chociaż zachowania agresywne nie stanowią kryterium diagnostycznego zaburzeń ze spektrum autyzmu, to jednak nie można wykluczyć ich występowania. Natomiast trudność w odczytywaniu stanów mentalnych innych osób, wydaje się być jednym z podstawowych deficytów. Grupę badaną stanowiło 119 osób dorosłych. Do oceny nasilenia cech autystycznych zastosowano przesiewowy kwestionariusz Autism-spectrum quotient (AQ), funkcjonowanie refleksyjne zmierzone zostało za pomocą Kwestionariusza Funkcjonowania Refleksyjnego (RFQ), a poziom agresji w grupie zbadany został przy użyciu Kwestionariusza Agresji Bussa i Perryego (BPAQ). Wyniki analizy wykazały istotne statystycznie korelacje pomiędzy każdą z trzech badanych zmiennych. Związek pomiędzy nasileniem cech autystycznych, a poziomem agresji okazał się być istotny we wszystkich skalach, jakimi są agresja słowna, agresja fizyczna, gniew i wrogość. Wśród wszystkich wymiarów narzędzia AQ, czyli problemach w zakresie umiejętności społecznych, poziomie przywiązywania uwagi do detali, problemach w zakresie komunikacji, problemach w zakresie wyobraźni, problemach w zakresie zdolności do przerzucania uwagi, jedynie agresja słowna nie korelowała z ostatnim z wymienionych. Zaobserwowano również, że słabsze funkcjonowanie refleksyjne wiązało się z wyższym poziomem agresji. Osoby, które uzyskały wyniki świadczące o gorszym funkcjonowaniu refleksyjnym, miały również bardziej nasilone cechy autystyczne. W dalszej analizie wyodrębniono dwie grupy charakteryzujące się wysokim oraz niskim nasileniem cech autystycznych. Wyniki wykazały bardzo silne różnice w funkcjonowaniu refleksyjnym i każdym z wymiarów agresji. Na koniec sprawdzono czy funkcjonowanie refleksyjne może stanowić zmienną pośredniczącą w relacji między nasileniem cech autystycznych, a agresją. Dzięki przeprowadzonemu efektowi mediacyjnemu, można uznać, iż wraz ze wzrostem nasilenia cech autystycznych, rosną trudności w zakresie funkcjonowania refleksyjnego, a to z kolei przyczynia się do wzrostu poziomu agresji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies