Tytuł pozycji:
Patients levels of stress related to an endovascular interventions and its correlation with a therapeutic communication
Introduction: In hospital there are plenty of factors that induce stress. Medical personel due to a therapeutic contact affect the perception of a hospital stay. Medical personel due to atmosphere builded on trust, safety, acceptance, by providing information about hospital stay, planned actions can influence on a quality of care and can reduce patients negative perceptions.The purpose: Analysis of patients levels of stress related to an endovascular interventions and its correlation with a therapeutic communication before the endovascular intervention and self assessment of patients health, number of hospitalizations in previous 10 years, number of surgeries in previous 10 years, self assessment of state of knowledge and sociodemographic data (sex, age, level of education, marital status).Reference and methods: The study was conducted in a cardiology ward in the J. P. II Specialist Hospital in Cracow. The study included 40 patients who were expecting an endovascular intervention. The study implemented a quasi experimenthal method and survey method. Original questionnaire and DASS – 12 scale were used to collect data.Results: The levels of the stress was mild or moderate and there was a correlation between the level of stress and the gender. There was no relevant correlation between the levels of patients stress and other independent variables. However in the group of patients who experienced a therapeutic communication there were more patients with normal level of stress and less patients with moderate stress level in comparison to a control group. Moreover, patients who had a positive perception of their knowledge about the surgery had participaded in a therapeutic communication. Patients whose were not sure about their knowledge had not experienced a therapeutic communication before the surgery.Conclusion: Waiting for an endovascular intervention may be a stressful time for a significant number of patients, however one helpful thing could be to establish a therapeutic relation with the patient.
Wstęp: W środowisku szpitalnym występuje szereg czynników wywołujących stres u pacjentów. Personel medyczny kontaktując się terapeutycznie z pacjentami wpływa na ich odbiór przebiegu hospitalizacji. Poprzez wytworzenie atmosfery zaufania, bezpieczeństwa, akceptacji, informowanie o przebiegu hospitalizacji i planowanych działaniach medycy mogą pozytywnie wpływać na jakość opieki oraz obniżać negatywne odczucia chorych.Cel pracy: Analiza poziomu stresu pacjentów związanego z zabiegami endowaskularnymi oraz jego związku z przeprowadzeniem rozmowy terapeutycznej przed tym zabiegiem a także samooceną stanu zdrowia pacjentów, liczbą hospitalizacji pacjentów w ostatnich 10 latach, liczbą zabiegów, które przebyli pacjenci w ostatnich 10 latach, samooceną stanu wiedzy pacjentów na temat zabiegu, danymi socjodemograficznymi.Materiał i metody: Badania przeprowadzono w Klinice Chorób Serca i Naczyń z Pododdziałem Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II. Do badania poproszono 40 pacjentów oczekujących na zabieg endowaskularny. Zastosowano metodę quasi – eksperymentalną oraz metodę sondażu diagnostycznego. Do zebrania danych wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety oraz skalę DASS – 12.Wyniki: Poziom stresu pacjentów mieścił się w granicach stresu łagodnego/ umiarkowanego i okazał się istotny statystycznie w zależności od płci osób badanych. Nie wykazano istotnego statystycznie związku między poziomem stresu pacjentów przed zabiegami endowaskularnymi a innymi zmiennymi niezależnymi. Zaobserwowano jednak, że w grupie pacjentów z którymi pielęgniarka podjęła rozmowę terapeutyczną (w grupie eksperymentalnej) występował większy odsetek pacjentów odczuwających normalny poziom stresu oraz mniejszy odsetek pacjentów doświadczających umiarkowanego poziomu stresu w porównaniu do grupy kontrolnej. Ponadto większość chorych, którzy odnosili się pozytywnie co do posiadanej wiedzy na temat zabiegu endowaskularnego miała przeprowadzoną rozmowę terapeutyczną, podczas gdy większość pacjentów, która nie była pewna, czy posiada wystarczającą wiedzę na temat zbliżającego się zabiegu nie doświadczyła rozmowy terapeutycznej.Wnioski: W czasie oczekiwania na procedury medyczne wielu pacjentów może odczuwać stres. Zasadnym powinno być próbowanie nawiązania z pacjentem terapeutycznej relacji.