Tytuł pozycji:
Wykorzystanie business model canvas w procesach audytu
Badanie ma na celu ustalenie, czy audytorzy mogą wykorzystać kanwę modelu biznesowego w swoich audytach. W artykule zastosowano metody jakościowe,w tym wywiady pogłębione z 37 polskimi audytorami wewnętrznymi. Ustalono, że obecny kanał komunikowania założeń audytowych ze zleceniodawcami jest niewystarczający w celu usprawnienia procesów audytu. Komunikacja audytorów z klientami jest ograniczona. W opracowaniu przedstawiono zmodyfikowaną kanwę modelu biznesowego, która odpowiada potrzebom audytorów. Proponowane zmiany polegają na innej sekwencji części modelu Osterwalder'a. Poza tym uzupełniono Business Model Canvas o części związane z misją, rozliczalnością i wpływem audytu na działalność audytowanej organizacji. Zastosowanie przedmiotowego modelu sprzyja wyjaśnieniu celów i ograniczeń audytu. Badanie wpisuje się w literaturę dotyczącą firm i wskazuje, że zrozumiałości procesu dla stron w nim uczestniczących jest kluczowa z punktu widzenia zakładanych wyników.
The study aims to determine whether auditors can use a business model canvas in their operations and how it increases the auditing value. This paper uses qualitative methods, including in-depth interviews with 37 internal auditors from Poland. It shows that the current channel of communicating audit assumptions with requesters is insufficient to facilitate audit processes. The auditors’ communication with their clients is limited by being in their knowledge area. The study presents a modified business model canvas, which fits auditors’ needs. The proposed changes rely on a different sequence of the traditional Osterwalder’s Canvas building blocks. Besides, modified Osterwalder’s model includes Mission, Impact, and Accountability blocks. These blocks, added to the model, make aware audit parties that the auditors are mission-focused and impactdriven on audited organizations and their environment. Adopting the business model canvas framework in the audit process showed potential, as auditors can better explain audit goals and limitations. The study fits the literature related to firms because it emphasizes that creating the process understandability for external parties is a crucial
performance point.