Tytuł pozycji:
Are polish pupils of older school age open to "otherness"? : some comments about pupils’ attitudes to "others" in the context of social determinants
The article presents results of the research affects older school age students’ reference to the "Others" in the context of sociodemographic and - more broadly - social determinants. I pointed to four factors of distinctness and six categories "Others". Research group involves pupils of older school age (15-year-old) from inclusive school and non-inclusive school in Cracow. Research has shown that students from school for all are more accepting toward "Others" than pupils from inclusive school. It means, that attendance to inclusive class does not have an influence on higher level of "Others" acceptance. Analyzes have shown that there are some aspects affecting older school age student’s positive attitude towards "Others", e.g.: contact with the "Others" in peer groups and also in neighbourhood (local environment).
W artykule przedstawiono rezultaty badań dotyczących stosunku uczniów w starszym wieku szkolnym do "Innych" w kontekście uwarunkowań socjodemograficznych i szerzej - społecznych. Wskazałam na cztery wymiary „"inności" i sześć kategorii "Innych". Grupa badawcza objęła piętnastoletnich uczniów ze szkół integracyjnych i szkół nieintegracyjnych w Krakowie. Badania pokazały, że uczniowie ze szkół nieintegracyjnych są bardziej przychylnie nastawieni do "Innych" niż uczniowie ze szkoły integracyjnej. Może to oznaczać, że obecność w klasie integracyjnej nie wpływa na wyższy poziom akceptacji "Innych". Analizy wykazały, że istnieje kilka aspektów wpływających na pozytywne nastawienie uczniów w starszym wieku szkolnym do "Innych", m.in.: kontakt z "Innymi" w grupach rówieśniczych, a także w sąsiedztwie (środowisku lokalnym).