Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Niebezpieczne krajobrazy : awangarda i okultyzm w Europie Środkowej

Tytuł:
Niebezpieczne krajobrazy : awangarda i okultyzm w Europie Środkowej
Dangerous Landscapes : avant-garde and occultism in Central Europe
Autorzy:
Kornhauser, Jakub
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
teoria obiektu
Toyen
Jindrich Styrsky
object theory
Victor Brauner
avant-garde
surrealism
surrealizm
Gherasim Luca
artyficjalizm
Gellu Naum
Jindrich Chalupecky
occultism
artificialism
awangarda
surreality
nadrzeczywistość
okultyzm
Język:
polski
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/pl/legalcode
Linki:
https://elementymag.art/niebezpieczne-krajobrazy-awangarda-i-okultyzm-w-europie-srodkowej/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the article is to show the influence of occultism on the development of the Central European avant-garde, especially Surrealism of the 1930s and 1940s. Occultists, on the one hand, promote a retreat from the tyranny of reason, which for many avant-gardists personifies the shallowness of human existence, blocked by the censoring forces of family and public obligations. On the other hand, they are an inexhaustible source of props, actions and rituals. Both aspects are extremely important for both Czech artificalists (Toyen and Štyrský) and surrealists (Teige, Nezval), but they are of particular importance in the theories and practice of representatives of Romanian surrealism: Victor Brauner, Gherasim Luca and Gellu Naum. The most important elements of occult thought here are secret characters (vampires and media) and objects independent of the control of reason. The "dangerous landscapes" Breton wrote about, which become a metaphor (but is it only a metaphor?) of an alliance of proto-language and proto-image, are the space in which these processed beings with a new status enter the consciousness.

Celem artykułu jest ukazanie wpływów okultyzmu na rozwój środkowoeuropejskiej awangardy, szczególnie surrealizmu lat 30. i 40. Okultyści z jednej strony firmują odwrót od tyranii rozumu, który dla wielu awangardystów uosabia miałkość ludzkiego istnienia, zablokowanego przez cenzurujące siły powinności rodzinnych i publicznych. Z drugiej strony stanowią niewyczerpane źródło rekwizytów, działań i rytuałów. Oba aspekty są niezwykle istotne zarówno dla czeskich artyficjalistów (Toyen i Štyrský), jak i surrealistów (Teige, Nezval), szczególne znaczenie uzyskują one jednak w teoriach i praktyce przedstawicieli surrealizmu rumuńskiego: Victora Braunera, a przede wszystkim Gherasima Luki i Gellu Nauma. Najważniejszymi elementami myśli okultystycznej są tu tajemne postaci (wampiry i media) oraz obiekty uniezależnione od kontroli rozumu. Przestrzenią, w której te przetworzone byty o nowym statusie przedostają się do świadomości, są tytułowe "niebezpieczne krajobrazy", o których pisał Breton, a które stają się metaforą (ale czy tylko?) sojuszu prajęzyka i praobrazu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies