Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Centra i peryferie rynku koncertowego muzyki rozrywkowej w Europie

Tytuł:
Centra i peryferie rynku koncertowego muzyki rozrywkowej w Europie
Centres and peripheries of the live music sector in Europe
Autorzy:
Jabłoński, Andrzej
Słowa kluczowe:
rynek koncertowy, układ centrum-peryferie, trasy koncertowe, muzyka popularna
live music industry, centre – periphery model, music tours, popular music
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca stanowi opis i analizę stanu rynku koncertowego muzyki popularnej w Europie w wybranych okresach – w latach: 2009, 2014 i 2019. Jako cele pracy autor wyznaczył określenie centrów, semiperyferii i peryferii rynku koncertowego w Europie oraz zbadanie znaczenia Polski w tej branży. Dodatkowe cele szczegółowe dotyczyły określenia rozkładu przestrzennego koncertów największych gwiazd muzyki rozrywkowej, przebiegu geograficznego ich tras koncertowych oraz ustaleniu czynników przyciągających koncerty do poszczególnych państw i miast. W pracy opisane zostały aspekty teoretyczne dotyczące koncepcji centrum-peryferie, rynku koncertowego oraz przybliżone zostały podstawowe pojęcia. Wszelkie przeprowadzone w pracy analizy oparte były o skonstruowaną przez autora obszerną bazę danych. Określone zostało rozmieszczenie badanych koncertów – wykazano, że najwięcej ich skupionych jest w dużych miastach Europy Północnej i Zachodniej. Powodów tego doszukiwać można się w rozmiarze i jakości rynku zbytu – wysoka liczba ludności, rozwój gospodarczy, ale też dostępna infrastruktura sprzyjają organizacji koncertów. Skupiono się również na przebiegu tras koncertowych – udało się określić powtarzające się liczne połączenia pomiędzy ośrodkami koncertowymi – głównie na obszarze Wielkiej Brytanii, ale też państw skandynawskich oraz między dużymi ośrodkami miast Europy Zachodniej. Wytyczono również sześć typów tras koncertowych. Centrum badanego zjawiska przypada na państwa Europy Zachodniej i państw skandynawskich, choć ma również wymiar bardziej punktowy w postaci dużych ośrodków miejskich, np.: Londynu, Dublina, Kopenhagi, Berlina, Paryża, Zurychu. Obszary peryferyjne stanowiły państwa we wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Układ w zależności od badanego okresu różnił się, co zostało opisane we właściwej części pracy. Pozycja Polski w badanym zjawisku nabierała w każdym okresie na znaczeniu, stając się w ostatnim okresie obszarem o porównywalnym znaczeniu jak np. Szwecja czy Hiszpania. Wyniki stanowią zapis stanu branży w badanych okresach i mogą stanowić punkt wyjścia dla dalszych badań w kolejnych latach po okresie pandemii Covid-19.

This thesis presents a description and analysis of the status of the popular music concert sector in Europe in selected periods – in 2009, 2014 and 2019. Main objectives of the work is to identify the centres, semiperipheries and peripheries of the concert industry in Europe, and to investigate the position of Poland in said industry. Additional specific objectives are to determine the spatial distribution of concerts of the biggest pop stars, the geographical course of their concert tours, and the factors attracting live events to particular countries and cities. The theoretical aspects of the centre-periphery concept, the concert market and its basic terms are described in the paper. All analyses conducted in the paper are based on an extensive database constructed by the author. The distribution of the concerts is presented – most of them are concentrated in large cities in Northern and Western Europe. That fact is associated with the size and quality of the market, meaning that high population, economic development, and available infrastructure are influencing the location of the concerts. Author also focuses on concert tours – it is possible to identify numerous recurring connections between concert centres – mainly in the UK, but also in the Scandinavian countries and between large urban centres in Western Europe. Six tour types are also recognised. The centre of the studied subject is in the Western European and Scandinavian countries, although there is also a more punctuated dimension in the form of large urban centres such as: London, Dublin, Copenhagen, Berlin, Paris, Zurich. Countries in Eastern and South-Eastern Europe are recognised as peripheral areas. The layout of the centres and peripheries varies depending on the period studied, which is described in the relevant part of the paper. Poland's position in the industry was raising gradually in each period. The results provide a record of the status of the industry during the periods studied and they may be used as a starting point for further research in the years following the Covid-19 pandemic.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies