Tytuł pozycji:
Mitologia Greków i Rzymian w popkulturze i na lekcjach języka polskiego
The work concerns the works of pop culture, dealing with mythological themes and their use in Polish language lessons in primary school. It consists of three parts: theoretical, research and practical. In the chapters, the following issues are dealt with: the meaning of the mythological tradition in Polish language education, the development of pop culture and the resulting dilemmas, whether and why to introduce mass culture texts in the teaching of the Polish language. In response to this question positively, several cultural texts have been presented (the Percy Jackson series and the Olympian Gods by Rick Riordan, Circe Madeline Miller, Hercules Walt Disney Pictures and the Harry Potter J.K. Rowling series) which are popular with young audiences and which could be used when discussing mythology.The research part presents the results of a diagnostic survey conducted among students in grades 5-8 of the Katolicka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II in Skawina. The conclusions from the survey were used to create several lesson scenarios, in which reflection on mythology was combined with a reference to the experiences of students in the perception of popular culture.
Praca dotyczy dzieł popkultury, poruszających tematykę mitologiczną i ich wykorzystania na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Składa się z trzech części: teoretycznej, badawczej i praktycznej. W rozdziałach, zajęto się kolejno następującymi zagadnieniami: znaczeniem tradycji mitologicznej w edukacji polonistycznej, rozwojem popkultury i powstałymi w związku z tym dylematami, czy i dlaczego wprowadzać teksty kultury masowej w dydaktyce języka polskiego. Odpowiadając pozytywnie na to pytanie przedstawiono kilka tekstów kultury (seria Percy Jackson i bogowie olimpijscy Ricka Riordana, Kirke Madeline Miller, Herkules Walt Disney Pictures i seria Harry Potter J.K.Rowling), które cieszą się popularnością młodych odbiorców i które można wykorzystać podczas omawiania mitologii. W części badawczej przedstawiono wyniki sondażu diagnostycznego, przeprowadzonego wśród uczniów klas 5-8 Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II. Wnioski z ankiety zostały wykorzystane do stworzenia kilku scenariuszy lekcji, na których namysł nad mitologią połączony został z odwołaniem do doświadczeń uczniów w odbiorze kultury popularnej.