Tytuł pozycji:
The importance of family heritage for undertaking developmental tasks on men in early adulthood
- Tytuł:
-
The importance of family heritage for undertaking developmental tasks on men in early adulthood
Znaczenie dziedzictwa rodzinnego dla podejmowania zadań rozwojowych we wczesnej dorosłości u mężczyzn.
- Autorzy:
-
Żebracka, Julia
- Słowa kluczowe:
-
family heritage, developmental tasks, early adulthood, parental attitudes, social competence
dziedzictwo rodzinne, zadania rozwojowe, okres wczesnej dorosłości, postawy rodzicielskie, kompetencje społeczne,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The issue raised in this study is the importance of family heritage on the performance of developmental tasks in early adulthood in men. The main goal of the conducted analysis was to explore family messages in the context of developmental tasks undertaken by men. The research was qualitative. During data collection, the following techniques were used: in-depth interview techniques, the genogram, the projective Test of Unfinished Sentences developed by the author, and the following questionnaires: M. Plopa’s Retrospective Assessment of Parental Attitudes, A. Matczak’s Competence Questionnaire. Eleven men in their early adulthood were examined. Issues that were raised with the respondents were: characteristics of the generational family, achieved tasks in the area of work, relationship and paternity, respondents' attitudes towards the tasks undertaken. More non-functional messages were identified in the study group. The results of the study indicated that, for the most part, men reject non-functional messages and embrace those that are beneficial to their development. No significant influence of parental attitudes on the level of social competence was detected.
Problemem poruszonym w niniejszej pracy jest znaczenie dziedzictwarodzinnego na realizację zadań rozwojowych we wczesnej dorosłości u mężczyzn. Celem przeprowadzonego badania było poznanie przekazów rodzinnych w kontekście podejmowanych przez mężczyzn zadań rozwojowych. Badania miały charakter jakościowy. Podczas zbierania danych posłużono się technikami wywiadu pogłębionego, genogramu, Testem Zdań Niedokończonych w opracowaniu własnym, oraz kwestionariuszami: Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich M. Plopy, Kwestionariusza Kompetencji A. Matczak. Przebadano 11 mężczyzn w okresie wczesnej dorosłości. Zagadnienia, które poruszano podczas badań to: charakterystyka rodziny generacyjnej, osiąganych zadań z obszaru pracy, związku i ojcostwa, stosunku badanych do podejmowanych zadań, oraz posiadanych kompetencji społecznych. W badanej grupie zidentyfikowano więcej przekazów niefunkcjonalnych. Wyniki badań wskazały na to, że w większości mężczyźni odrzucają niefunkcjonalne przekazy, a przyjmują te, które są korzystne dla ich rozwoju. Nie wykryto znacznego wpływu postaw rodzicielskich na poziom kompetencji społecznych.