Tytuł pozycji:
Potencjał turystyczny Kazachstanu: gastronomia
Celem pracy jest udowodnienie tezy, że gastronomia stanowi efektywny sposób promowania turystyki w Kazachstanie. Praca koncentruje się na problematyce związanej z turystyką Kazachstanu przez pryzmat gastronomii i kulinariów. Przyjętą w pracy hipotezą badawczą jest twierdzenie, że branża gastronomiczna stanowi istotny czynnik dla rozwoju turystyki masowej w republice Kazachstanu. Następująco sformułowana hipoteza wskazuje na konieczność mierzenia potencjału turystycznego w tej sferze oraz podejmowania badań związanych z poziomem zainteresowania turystyką gastronomiczną w regionie. Wiodącą metodą badawczą w pracy jest analiza teoretyczna. Analiza teoretyczna zawarta w tej pracy, bazuje na istniejących pozycjach poruszających pokrewne problemy badawcze. Wszystkie analizowane treści stanowiły bazę konieczną do wyodrębnienia kluczowych badań przeprowadzonych w ostatnich 5 latach i interpretacji zawartych w nich materiałów źródłowych oraz statystyk, wykorzystanych do sformowania nowych wniosków w pracy. Praca składa się z trzech rozdziałów, podzielonych na podrozdziały. Ten podział był istotny ze względu na chęć zachowania chronologii i stopniowe wprowadzanie zagadnień związanych z konkretnym obszarem analizy w pracy. Pierwszy rozdział skupia się na zwyczajach związanych z gastronomią w Kazachstanie. W tej części pracy, uwaga została poświęcona przede wszystkim: historii kulinariów w regionie, przepisom, zwyczajom i motywom towarzyszącym przy kształtowaniu się wyjątkowych lokalnych receptur. Wyłonione w tej części pracy motywy, posłużyły za bazę teoretyczną pozwalającą na powiązanie określonych posiłków i napojów z regionami kraju oraz wskazanie tych, które stanowią dziedzictwo narodowe kraju. Rozdział drugi prezentuje turystykę w Kazachstanie. Zgromadzone w tej części pracy obserwacje wykazały, że Kazachstan posiada potencjał do rozwoju branży turystycznej, jednak jest jeszcze w słabo zaawansowanej fazie rozwoju. Zauważono również, problemem jakim jest niski poziom świadczonych usług w lokalach gastronomicznych. Rozdział trzeci prezentuje zagadnienia związane z nowym rynkiem żywieniowym w Kazachstanie. Z tej części pracy wynika, że w kazachskim biznesie restauracyjnym występują nowe typy lokali powstałe w efekcie globalizacji, które przyczyniają się do wzrostu wymagań względem świadczonych usług w branży gastronomicznej w Kazachstanie. Dowiedziono, że restauracje typu: casual dining, kawiarnie i fast foody to dominujące lokale na Kazachskim rynku gastronomicznym. Wykazano, że elementami wpływającymi na rozwój rynku gastronomicznego w Kazachstanie są wysokiej jakości posiłki oraz atrakcyjne ceny lokali serwujących dania i tzw. szybkie przekąski. Praca porusza ważne kwestie z punktu widzenia ekonomii i kultury, które umożliwiają zrozumienie Kazachskiego rynku turystycznego oraz wskazują kierunek i trendy panujące w tym obszarze. Niniejsza pozycja może posłużyć za podstawę do dalszych badań nad wpływem gastronomii na rozwój turystki w Kazachstanie oraz stanowić bazę do potencjalnego badania rynku w tym zakresie.
The aim of the work is to prove the thesis that gastronomy is an effective way of promoting tourism in Kazakhstan. The dissertation focuses on issues related to tourism in Kazakhstan from the perspective of gastronomy and cuisine. The main work hypothesis assumes that the gastronomy and foodservice industry is an important factor for the future development of mass tourism in the republic of Kazakhstan. The following hypothesis indicates the need to measure tourism potential in this area and to undertake research related to the level of interest in gastronomic tourism in the region. The main research method used in this work is a theoretical analysis. This theoretical analysis is focusing on elements of existing academic and research positions related to the problem of this work. Analyzed materials during the research, were used to develop basis necessary to distinguish the key studies carried out in the last 5 years and to interpret the source materials and statistics contained therein and used to form new conclusions in this work.The work consists of three chapters, divided into sub-chapters. Following categorization was important due to the need to maintain the chronology and the gradual introduction of issues and vocabulary related to a specific area of analysis at work. The first chapter focuses on gastronomy in Kazakhstan. In this part of the work, the main attention is focused primarily on: history of cooking in the region, recipes, customs and motives contributing to the uprising of unique local recipes. The motives noticed in this part of the work contributed to the come forth of a theoretical base allowing to linking specific meals and drinks with the coutry regions and to identify those which constitute the national heritage of the country. The aim of chapter two is tourism in Kazakhstan. The observations congregate in this part of the work have shown that Kazakhstan has the potential to develop the tourism industry, but is still at low advanced stage of development. Different discern from this part of work, is the low level of services provided in gastronomic establishments. Chapter three presents issues related to the new food market in Kazakhstan. This part of the work shows new types of premises created as a result of globalization, which contribute to the increased requirements for the services provided in the catering and food industry in Kazakhstan. This work proves that casual dining, cafes and fast food restaurants are the dominant on the Kazakh gastronomic food market. It has been proven that the elements influencing the development of the gastronomic market in Kazakhstan are: high-quality meals and attractive prices of premises serving dishes and the so-called fast snacks. The work shows issues from the economic point of view, culture aspects that enable understanding Kazakh tourism market and indicate the direction and trends prevailing in this area. To sum up, this work can be used as a basis for further research on the impact of gastronomy on the development of tourism in Kazakhstan and as a basis for a potential market research in this area.