Tytuł pozycji:
The impact and effects of the implementation of the Quality Management System by the scope of standard ISO 9000 in various business
The subject of the paper is to analyze the effects of implementing a quality management system according to 9001:2015. The paper presents the basic assumptions of quality pioneers such as W. Edwards Deming, Joseph Juran and Philip Crosby. Another purpose of the paper was to discuss the most important determinants of the success of the implementation of a quality management system. The paper described the role of the organization's context, leadership and process management. Subsequently, the evaluation of the effects of the system and the improvement of the organization, that is, the entire cross-section of ISO 9001:2015, was described. In the empirical part, the author of the paper decided to use the research review method. The most important conclusion from the analysis of the selected studies relates to the problem of employee and management involvement in the implementation of the standard. Only under the condition of willingness (and compulsion) to introduce ISO 9001 into the enterprise, the implementation of the system will bring the desired benefits. Among the benefits noted in the analyzed studies are, among others, increased prestige among other companies, better communication within the organization, an increase in the number of regular customers, and an increase in the speed of error capture, and therefore a reduction in the cost of mistakes.
Tematem pracy jest analiza efektów wprowadzenia systemu zarządzania jakością według normy 9001:2015. W pracy przedstawiono podstawowe założenia prekursorów jakości, takich jak W. Edwards Deming, Joseph Juran i Philip Crosby. Kolejnym celem pracy było omówienie najważniejszych determinant sukcesu wdrożenia systemu zarządzania jakością. W pracy opisano rolę kontekstu organizacji, przywództwa oraz zarządzanie procesowe. Kolejno została opisana ocena efektów działania tegoż systemu oraz doskonalenie organizacji, a więc cały przekrój normy ISO 9001:2015. W części empirycznej autorka pracy zdecydowała się na metodę przeglądu badań. Najważniejszy wniosek z analizy wybranych badań odnosi się do problemu zaangażowania pracowników i kierownictwa w proces implementacji normy. Jedynie pod warunkiem chęci (a przymusu) wprowadzenia ISO 9001 do przedsiębiorstwa, wdrożenie systemu przyniesie pożądane korzyści. Do korzyści odnotowanych w analizowanych badaniach należą, m.in, wzrost prestiżu wśród innych firm, lepsza komunikacja wewnątrz organizacji, wzrost liczby stałych klientów oraz zwiększenie szybkości wychwytywania błędów, a zatem również zmniejszenie kosztów pomyłek.