Tytuł pozycji:
Epistemology in Plato's "Theaetetus" and Rorty's hermeneutics
Celem niniejszej pracy jest analiza oraz interpretacja Teajteta Platona. Głównym tematem dzieła Platona jest próba zdefiniowania pojęcia wiedzy. Trzy różne definicje wiedzy są rozważane w dialogu: wiedza jako percepcja, wiedza jako sąd prawdziwy oraz wiedza jako sąd prawdziwy ściśle ujęty. Proponowana interpretacja dzieła Platona opiera się na założeniu czytania Teajteta w oddzieleniu od pozostałych dialogów platońskich. Analizując Teajteta będę korzystał z motywów zaczerpniętych z filozofii pragmatycznej. Będę utrzymywał, że Platon w ramach Teajteta stosuje podział na wiedzę praktyczną i teoretyczną. Dodatkowo wyróżnia filozofię jako oddzielną metodę dochodzenia do prawdy. Najważniejszymi tezami mojej interpretacji są: utożsamienie działalności filozoficznej z prowadzeniem konwersacji oraz porównanie epistemologicznej koncepcji Platona do pojęcia hermeneutyki z Filozofii a zwierciadła natury Richarda Rorty’ego.
The aim of this work is the analysis and interpretation of Plato’s Theaetetus.The main subject of Plato’s work is an attempt to define a concept of knowledge. Three different definitions are considered in the dialogue: knowledge is perception, knowledge is true judgement, knowledge is true judgement with an account. The proposed interpretation of Plato’s work is based on a premise of reading Theaetetus separately from the rest of Plato’s dialogues. While analysing Theaetetus I will be using motives form pragmatic philosophy. I will be claiming, that Plato within the framework of Theaetetus applies distinction of “knowing how” and “knowing what”.In addition, he detaches philosophy as different method of accessing the truth. The most important theses of my interpretation are: identifying the philosophical activity with conducting a conversation and comparing Plato’s epistemological conception to concept of hermeneutic from Richard Rorty’s Philosophy and the Mirror of Nature.