Tytuł pozycji:
Podcast jako źródło informacji. Perspektywa autorów i odbiorców
The subject of the work is podcast as a source of information. The aim of the work is to verify whether the podcast is an effective and easily digestible source of information from the audience and authors’ perspective. The first part- theoretical one, focuses on information sources and their typology, but also contrasts traditional and electronic sources. The media genre, which is podcast, was also described. In the second part- the practical one, the case of study of podcast of Zbrodnie prowincjonalne and the method of providing information in podcasts based on one of the podcast episodes was shown. In the next part- the methodological one, with the help of the questionnaire addressed to the audience and an the interview with the authors of podcasts, it was examined whether the podcast is in fact an effective source of information. The results of the research allowed to conclude that the podcast is considered as an effective source of information from the audience perspective as well as from the authors’ perspective. It turned out that podcast is more and more often chosen as a way to deepen knowledge on a given topic.
Przedmiotem pracy jest podcast jako źródło informacji. Celem pracy jest zweryfikowanie czy podcast jest efektywnym i łatwo przyswajalnym źródłem informacji z perspektywy odbiorców i autorów. W pierwszej części- teoretycznej skupiono się na źródłach informacji i ich typologii, ale również skontrastowano ze sobą źródła tradycyjne i elektroniczne. Opisano także gatunek medialny jakim jest podcast. W drugiej części- praktycznej, przeprowadzono studium przypadku podcastu Zbrodni prowincjonalnych i ukazano sposób przekazywania informacji w podcastach na podstawie jednego z odcinków podcastu. W kolejnej części- metodologicznej, za pomocą ankiety skierowanej do odbiorców i wywiadu przeprowadzonego z autorami podcastów zbadano, czy faktycznie podcast to efektywne źródło informacji. Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że podcast jest uważany za efektywne źródło informacji zarówno ze strony odbiorców jak i autorów. Okazało się, że coraz częściej jest on wybierany jako sposób na pogłębienie wiedzy na dany temat.