Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wojna i ogień – czy metafory pomagają utrzymywać bliskość społeczną i przestrzegać odległość przestrzenną w pandemii Covid-19

Tytuł:
Wojna i ogień – czy metafory pomagają utrzymywać bliskość społeczną i przestrzegać odległość przestrzenną w pandemii Covid-19
War and fire – do metaphors help to maintain social closeness and respect spatial distance in the Covid-19 pandemic?
Autorzy:
Nowak, Roman
Słowa kluczowe:
metaphorical framing, Covid-19, spatial distance, social closeness
ramowanie metaforyczne, Covid-19, odległość przestrzenna, bliskość społeczna
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The Covid-19 pandemic has affected the lives of every person on planet Earth. Metaphorical language present in the media coming from major political figures and other influential persons has described the pandemic as a spreading fire and a war we must wage against the virus. Thibodeau and Boroditsky have corroborated the hypothesis that metaphors can influence the attitudes regarding social issues. Their results showed that people view the issue of crime differently when it is presented as a metaphorical beast compared to when it is presented with a metaphor of a virus. However, Panzeri et al. showed that what might be further needed for metaphorical framing are individual variables like political orientation and preferences for different sources of information. The present study investigates whether the visual-verbal metaphors COVID AS WAR and COVID AS FIRE present the issues of spatial distance and social closeness differently compared to a literal condition. Analyses of collected data revealed no significant effects. This prompts a discussion of the role of a narrative connecting the metaphorical stimuli and questions regarding the dependent variables in metaphor framing studies.

Pandemia Covid-19 wpłynęła na życie każdej osoby na planecie Ziemi. Metaforyczny język obecny w mediach, wywodzący się od czołowych polityków i innych wpływowych osób, opisał pandemię jako rozprzestrzeniający się ogień oraz wojnę, którą musimy prowadzić z wirusem. Thibodeau i Boroditsky potwierdzili hipotezę, że metafory mogą wpływać na postawy dotyczące kwestii społecznych. Ich wyniki pokazały, że ludzie inaczej postrzegają kwestię przestępczości, gdy przedstawia się ją jako metaforyczną bestię, niż gdy przedstawia się ją jako metaforę wirusa. Jednak Panzeri i in. pokazali, że kluczowym elementem potrzebny do ramowania metaforycznego, to indywidualne zmienne, takie jak orientacja polityczna i preferencje dotyczące różnych źródeł informacji. Niniejsze badanie sprawdza, czy metafory wizualno-werbalne PANDEMIA TO WOJNA i PANDEMIA TO OGIEŃ prezentują kwestie odległości przestrzennej i bliskości społecznej inaczej niż warunek dosłowny. Analizy zebranych danych nie wykazały istotnych efektów. Skłania to do dyskusji na temat roli narracji łączącej bodźce metaforyczne z pytaniami o zmienne zależne w badaniach nad metaforami i efektem ramy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies