Tytuł pozycji:
Pomiędzy narcyzmem a paratopią. Wczesna poezja T. S. Eliota jako przykład działania symbolistycznego
Celem mojej pracy jest zbadanie wczesnej twórczości T. S. Eliota pod kątem jej związków z symbolizmem francuskim – tak jak ten ujęty został w dziełach poetyckich oraz teoretycznych Stéphane’a Mallarmégo – a następnie przeanalizowanie, w jaki sposób specyficzne (systemowe) wykorzystanie symboli wiąże się u Eliota z refleksją filozoficzną (zakorzenioną głównie w myśli Francisa H. Bradleya). Opracowanie składa się z trzech części. Pierwszy rozdział stanowi przegląd kilku teoretycznych ujęć pojęcia symbolu i stara się wydobyć szczególne znaczenie, jakie temu terminowi nadał przełom XIX i XX wieku, by następnie skupić się nad użyciem tej figury w wybranych wierszach Eliota. Drugi rozdział szuka związków między symbolistycznym sposobem pisania autora „The Love Song of J. Alfred Prufrock” a intelektualnymi dociekaniami prowadzonymi przez niego w ramach studiów filozoficznych realizowanych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Ostatni rozdział pracy wprowadza pojęcie „paratopii” – zaczerpnięte z pism francuskiego filozofa i lingwisty Dominique’a Maingueneau – jako termin dobrze objaśniający dynamiczny proces formowania się podmiotowości w poezji Eliota (będący rezultatem tak symbolistycznych inspiracji poety, jak i jego filozoficznych rozważań).
The purpose of my thesis is to study the early work of T. S. Eliot with regard to its relationship to French Symbolism – as explained in the poetic and theoretical works of Stéphane Mallarmé – and then to analyze how the specific (systematic) use of symbols is associated in Eliot's writings with philosophical considerations (rooted mainly in the thought of Francis H. Bradley). The study consists of three sections. The first chapter provides an overview of several theoretical approaches to the concept of the symbol and seeks to highlight the special meaning given to that term at the turn of the 19th and 20th centuries in order to focus on the use of this figure in selected Eliot poems. The second chapter explores the connections between the symbolist mode of writing developed by the author of "The Love Song of J. Alfred Prufrock" and the intellectual inquiries pursued by him during his philosophical studies in both the United States and Europe. The last chapter of my paper introduces the concept of "paratopia" - borrowed from the works of French philosopher and linguist Dominique Maingueneau - as a term that offers a good explanation of the dynamic process of subjectivity formation in Eliot's poetry (resulting from both his symbolist inspirations as well as his philosophical pondering).