Tytuł pozycji:
How to be moved - the relationship between loneliness, trust, credibility, values and kama muta?
- Tytuł:
-
How to be moved - the relationship between loneliness, trust, credibility, values and kama muta?
Jak się wzruszyć - czyli związek samotności, zaufania, wiarygodności i wartości z kama mutą
- Autorzy:
-
Mucha, Martyna
- Słowa kluczowe:
-
kama muta, wzruszenie, samotność, zaufanie, wiarygodność, wartości
kama muta, being moved, loneliness, trust, credibility, values
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania było zweryfikowanie czynników, które wiążą się z odczuwaniem kama muty. Brano pod uwagę takie zmienne jak samotność, wartości rodzinne, wiarygodność prezentowanego bodźca i zaufanie. W badaniu wzięły udział 402 osoby. Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do jednego z dwóch warunków. W warunku altruizmu wobec bliskich badani oglądali film, który przedstawiał altruistyczny gest w stosunku do spokrewnionej osoby, w warunku altruizmu wobec obcych, altruistyczny gest skierowany był wobec nieznajomego. Samotność mierzona była za pomocą kwestionariusza UCLA, zaufanie za pomocą General Trust Scale. Do oceny ważności wartości zmodyfikowano skalę My Personal Values, natomiast do pomiaru kama muty użyto kwestionariuszy Kammus-Two oraz KAMF. Wiarygodność źródła była mierzona autorskim narzędziem. Analiza wykazała, że istnieją istotne statystycznie związki pomiędzy kama mutą a samotnością, zaufaniem, wiarygodnością źródła jak również między samotnością a zaufaniem. Nie wykazano związku między wiarygodnością a zaufaniem. Mediacyjny wpływ wiarygodności oraz moderacyjny wpływ wartości rodzinnych na związek wzruszającego bodźca i kama muty również nie zostały potwierdzone.
The aim of the study was to verify the factors that are associated with feeling of kama muta. Variables such as loneliness, family values, credibility of the presented stimulus and trust were taken into account. The study included 402 participants. Participants were randomly assigned to one of two conditions (altruism toward loved ones or strangers). The analysis showed that there were significant relationships between kama muta and loneliness, trust, source credibility as well as between loneliness and trust. No relationship was shown between credibility and trust. The mediating effect of credibility and the moderating effect of family values on the relationship of touching stimulus and kama muta were also not confirmed.