Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Middle Ages in Modern Literature: Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant and Paul Kingsnorth’s The Wake as Contemporary Medievalist Narratives

Tytuł:
The Middle Ages in Modern Literature: Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant and Paul Kingsnorth’s The Wake as Contemporary Medievalist Narratives
Obraz średniowiecza w nowszej literaturze anglojęzycznej. Pogrzebany olbrzym Kazuo Ishiguro i The Wake Paula Kingsnortha jako przykłady mediewizmu we współczesnej powieści
Autorzy:
Kiełkowicz, Justyna
Słowa kluczowe:
mediewizm, Kazuo Ishiguro, Paul Kingsnorth, średniowiecze, powieść historyczna, intertekstualność
medievalism, Kazuo Ishiguro, Paul Kingsnorth, Middle Ages, historical fiction, intertextuality
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest analiza porównawcza powieści Pogrzebany olbrzym (2015) Kazuo Ishiguro oraz The Wake (2014) Paula Kingsnortha pod kątem wydarzeń, postaci, tematów i konwencji literackich zaczerpniętych z kultury brytyjskiego i europejskiego średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii tożsamości oraz motywu przemiany kulturowej. Podstawę teoretyczną pracy stanowią współczesne teorie odnośnie zjawiska mediewizmu w literaturze i kulturze sformułowane przez takich badaczy jak Louise D’Arcens, David Matthews czy Carolyne Larrington. Część pierwsza przedstawia przegląd głównych kierunków w angielskojęzycznej literaturze dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku sytuującej się w nurcie mediewizmu, przybliżając także pokrótce podstawowe zagadnienia teoretyczne i narzędzia metodologiczne stosowane w badaniach nad tym kierunkiem. Część analityczna proponuje natomiast zestawienie dwóch współczesnych powieści historycznych odwołujących się do brytyjskiego średniowiecza, Pogrzebanego olbrzyma i The Wake. Analizie komparatystycznej zostają poddane wybrane aspekty tekstów, takie jak fabuła, styl i język, przynależność gatunkowa, sposób kreowania postaci czy intertekstualność. Interpretacja obu powieści zmierza do udowodnienia, że pomimo pewnych różnic w warstwie tematycznej i stylistycznej, prezentowane teksty można odczytywać jako komplementarne, o czym świadczy szereg możliwych do wykazania analogii i podobieństw. Powieści te nawiązują do przełomowych wydarzeń historycznych, początków osadnictwa plemion germańskich około VI wieku (Pogrzebany olbrzym) oraz najazdu normańskiego w XI wieku (The Wake), które zaznaczyły odpowiednio narodziny i zmierzch kultury staroangielskiej. Oba dzieła podejmują tematykę przemian historycznych, ścierania się dwóch kultur czy procesu kształtowania się tożsamości narodowych, a także nawiązują intertekstualny dialog ze średniowiecznymi tekstami literackimi, zwłaszcza poprzez wprowadzenie postaci zaczerpniętych z tradycji epoki, takich jak Gawain czy Weland. Praca podkreśla również związki między obrazem przeszłości wykreowanym przez autorów a wyraźnym kontekstem współczesności, eksponując aktualność głównych tematów omawianych teksów oraz ukazuje, że powieści te, obok próby historycznej rekonstrukcji realiów średniowiecza, podejmują też refleksję nad procesami kulturowymi w dzisiejszym świecie.

Drawing upon recent theoretical approaches to medievalism formulated by Louise D’Arcens, David Matthews or Carolyne Larrington, this thesis proposes a comparative reading of two historical novels that evoke and re-imagine Britain’s medieval past, namely Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant (2015) and Paul Kingsnorth’s The Wake (2014). The analysis foregrounds selected aspects of the narratives such as plot and structure, language and style, the employment of medieval and modern literary techniques and the use of intertextuality. The theoretical section maps the presence of medievalism in Anglophone literature of the twentieth- and twenty-first century, in both poetry and prose, as well as offers a brief overview of key theoretical and methodological assumptions in contemporary studies of medievalism before locating Ishiguro’s and Kingsnorth’s works among the major tendencies in modern medievalist fiction. The subsequent chapters examine the theme of identity and cultural transition by analysing the literary depictions of formative events that mark the beginning and the end of the Anglo-Saxon era, i.e. the Germanic settlement of the sixth century in The Buried Giant and the Norman conquest in The Wake. The dissertation explores the texts’ engagement with motifs, genres and conventions rooted in the tradition of British and European Middle Ages. The thesis demonstrates that, despite considerable thematic and stylistic differences, the novels can be read as complementary since they depict, respectively, the formation and the fall of the Anglo-Saxon culture. It also argues that a number of parallels can be identified between the works in question since both address the themes of Englishness, cultural clashes and the formation of national identities, utilise medieval tropes of heroism and transience as well as extensively allude to actual medieval texts, especially by introducing the characters of medieval provenance such as Gawain or Weland. Another aim of this study is also to show that the phenomenon of medievalism can be considered not only an attempt to re-create the past but also as a commentary on the modern world.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies