Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The figure of a woman in the cinema of Polish female directors after 2010

Tytuł:
The figure of a woman in the cinema of Polish female directors after 2010
Postać kobiety w kinie polskich reżyserek po 2010 roku
Autorzy:
Orzechowska, Agata
Słowa kluczowe:
kobieta, kobiecość, reżyserka, bohaterka kobieca, feminizm
woman, femininity, female director, female heroine, feminism
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca skupia się na postaci kobiety w filmach polskich reżyserek po 2010 roku. W społeczeństwie polskim opartym w głównej mierze na tradycyjnych wartościach katolickich oraz przemyśle filmowym zdominowanym przez mężczyzn, kobiety po wielu latach nierówności, odnalazły swoją przestrzeń, aby opowiadać historie dotyczące bezpośrednio ich samych. Po 2010 roku na polskim rynku filmowym zaczęły pojawiać się filmy, w których to właśnie bohaterka kobieca i jej przyziemne problemy stanowiły pierwszy plan opowieści tworzonych przez reżyserki. Pierwszy rozdział pracy przybliża historię kinematografii od kobiecej strony, która choć mniej uprzywilejowana, nigdy nie była mniej wartościowa od męskiej. Dzięki rozwojowi feminizmu oraz zmianom politycznym i społecznym, postrzeganie kobiet w społeczeństwie zaczęło się zmieniać. Stały się doceniane, poznały swoją wartość i zyskały pewność siebie w rozwoju zawodowym. Dwa kolejne rozdziały omawiają postać bohaterki na konkretnych przykładach – analizowana jest ich obecność w społeczeństwie oraz w relacjach z rodziną – mężami, matkami oraz ich dziećmi. Relacje te, podobnie jak obecność reżyserek na rynku filmowym, ewoluują wbrew wielopokoleniowym tradycjom wchodzenia w z góry określone role.

The work focuses on the figure of a woman in the films of Polish female directors after 2010. In Polish society, based largely on traditional Catholic values and the film industry dominated by men, women, after many years of inequality, have found their space to tell stories that directly concern themselves. After 2010, films began to appear on the Polish film market in which it was the female protagonist and her down-to-earth problems that formed the foreground of the stories created by the female directors.The first chapter of the work presents the history of cinematography from the female side, which, although less privileged, has never been less valuable than the male one. Thanks to the development of feminism and political and social changes, the perception of women in society began to change. They have become appreciated, recognized their worth and gained self-confidence in their professional development.The next two chapters discuss the character of the protagonist using specific examples – their presence in society and in relations with the family – husbands, mothers and their children are analyzed. These relationships, as well as the presence of female directors on the film market, are evolving against the multi-generational tradition of entering into predetermined roles.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies