Tytuł pozycji:
Cool Britannia. The Cinematic Construction of the United Kingdom as a modern and multicultural nation
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest zbadanie rozwijającego się w latach 1997-2007 trendu w brytyjskiej kinematografii, zwanego Cool Britannia. W pracy omówiono sposoby kreowania różnych wizji narodu, wykazano związek Nowej Partii Pracy z brytyjskim przemysłem filmowym, a także wykazano podobieństwa i różnice w budowaniu wizerunku nowoczesnego społeczeństwa brytyjskiego. Praca zawiera analizę i interpretację czterech filmów, które według autorki najlepiej definiują i reprezentują dane zjawisko: Notting Hill (reż. Roger Michell, 1999), Podkręć jak Beckham (Bend it Like Beckham, reż. Gurinder Chadha, 2002), Goło i wesoło (The Full Monty, reż. Peter Cattaneo, 1997), oraz Wojny domowe (East is East, reż. Peter O’Donnell, 1999). Podstawę pracy stanowią brytyjskie studia kulturowe, które pozwoliły umieścić omawiane tytuły filmowe w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
This thesis aims to investigate the developing trend in British cinematography called Cool Britannia. The work discusses ways of creating visions of a nation, explores the connection between the New Labor Party and the British film industry and demonstrates similarities and differences in building the image of multicultural British society. The work contains an analysis and interpretation of four films: Notting Hill (dir. Roger Michell, 1999), Bend it Like Beckham (dir. Gurinder Chadha, 2002), The Full Monty (dir. Peter Cattaneo, 1997) and East is East (dir. Peter O’Donnell, 1999). The work is based on British cultural studies, which allowed to place the phenomenon in a broader historical and cultural context.