Tytuł pozycji:
Employee evaluation methods
Praca licencjacka dotyczy szeroko pojętego procesu okresowego oceniania pracowników. Zaprezentowano cele oraz miejsce oceny pracowniczej w zarządzaniu zasobami ludzkimi, ich funkcje i przebieg. Przedstawiono korzyści, jakie mogą osiągnąć pracodawcy, pracownicy oraz przełożeni. Badania w grupie 60 osób zostały przeprowadzone metodą ankietową.Celem badań było określenie poziomu wiedzy i świadomości pracowników (w tym zarówno pracowników wykonawczych, jak i osób pełniących role kierownicze), na temat funkcji oceny pracowniczej, częstotliwości oraz sposobu jej realizacji. Wyniki badań wykazały duże różnice w standardach zarządzania. Z próbki badawczej wydzielono 3 podgrupy: pierwsza to osoby, które regularnie przechodziły przez proces oceny pracowniczej i były świadome jej efektów rozwojowych oraz motywacyjnych (około 25% badanych). Grupa najliczniejsza zadeklarowała mieszane odczucia względem oceny pracowniczej, a około 25% badanych zadeklarowało, że w ogóle nie uczestniczyło w ocenie (lub tego nie pamięta). Najważniejszy wniosek i rekomendacje, które można sformułować na podstawie niniejszych badań odnoszą się do korzystnych skutków oceny pracowniczej, pod warunkiem prawidłowego jej przeprowadzenia.
Bachelor's thesis concerns the broadly understood process of periodic employee assessment. The objectives and place of employee evaluation in human resource management, their functions and course were presented. The benefits that can be achieved by employers, employees and superiors are presented. The research in a group of 60 people was carried out using the questionnaire method.The aim of the research was to determine the level of knowledge and awareness of employees (including both executive employees and people in managerial roles) about the function of employee evaluation, 3the frequency and manner of its implementation. The results of the research showed large differences in management standards. Three subgroups were distinguished from the research sample: the first group were people who regularly underwent the employee appraisal process and were aware of its developmental and motivational effects (about 25% of the respondents). The most numerous group declared mixed feelings about the employee evaluation, and about 25% of the respondents declared that they did not participate in the evaluation (or did not remember it). The most important conclusion and recommendations that can be formulated on the basis of this research refer to the beneficial effects of employee appraisal, provided that it is properly carried out.