Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Motyw Szaleństwa na podstawie "Hamleta", "Makbeta" oraz "Króla Leara" Williama Shakespeare.

Tytuł:
Motyw Szaleństwa na podstawie "Hamleta", "Makbeta" oraz "Króla Leara" Williama Shakespeare.
The Motif of Madness in Hamlet, Macbeth and King Lear by William Shakespeare.
Autorzy:
Świąder, Klaudia
Słowa kluczowe:
Shakespeare, elżbietański, tragedia, szaleństwo, obłęd
Shakespeare, Elizabethan, tragedy, madness, insanity
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The theme of the following paper is the motif of madness as depicted in selected plays by William Shakespeare. The analysis here focuses on three tragedies: Hamlet, King Lear and Macbeth. The thesis focuses on the reasons for madness and how it has been portrayed through the appearance and language of the characters. It also examines what effect madness has on the characters' behaviour and lives. We find out whether the effects of madness are only negative or whether something positive can come out of it. An important point here is the presentation of the changing definition of madness, starting with its Elizabethan version, as this was the one William Shakespeare adopted in his works. That is why not only Shakespeare's works, but also the works of literary critics and psychological works have been used for the analysis. This made it possible to present different opinions and views. Through the analysis, we learn that madness was often represented by paranoia, hallucinations, isolation and sleep problems. The characters discussed perfectly illustrate that madness can be influenced by a variety of factors. The main ones are revenge, betrayal, unhappy love, deception or ambition.

Tematem pracy jest motyw szaleństwa w wybranych dziełach Williama Shakespeare. Analiza skupia się na trzech tragediach, którymi są „Hamlet”, „Król Lear” oraz „Makbet”. Autorka analizuje powody, które doprowadziły postaci do szaleństwo oraz jego przejawy w wyglądzie i sposobie wyrażania się bohaterów. Omawia także wpływ, jaki szaleństwo wywiera na zachowanie i życie bohaterów. Sprawdza, czy skutki obłąkania są tylko negatywne, czy jednak może wyniknąć z nich coś pozytywnego. Analizie poddana została sama definicja szaleństwa, począwszy od teorii pochodzących z ery Elżbietańskiej, w której to powstały dzieła Williama Shakespeare. Do celów analizy zostały użyte nie tylko dzieła Shakespeare, ale również prace krytyków literackich oraz dzieła psychologiczne. Dzięki temu możliwe było zaprezentowanie różnych opinii oraz poglądów. Analiza dowodzi, że częstymi symptomami szaleństwa są paranoja, halucynacja, izolacja oraz problemy ze snem. Omówieni bohaterzy świetnie ilustrują to, że na rozwój szaleństwo mogą wpływać różne czynniki. Głównymi i najważniejszymi z nich są zemsta, zdrada, nieszczęśliwa miłość, oszustwo czy ambicja.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies