Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Negative expressivisms defining a woman in contemporary Polish language and school didactics

Tytuł:
Negative expressivisms defining a woman in contemporary Polish language and school didactics
Ekspresywizmy negatywne określające kobietę we współczesnym języku młodzieżowym a dydaktyka szkolna
Autorzy:
Bieś, Natalia
Słowa kluczowe:
expressivisms, expressiveness, lesson plans, gender, women's names, exclusion, evaluation, language education
ekspresywizmy osobowe, ekspresywność, konspekty lekcji, nurt gender, nazwy kobiet, wykluczenie, wartościowanie, kształcenie językowe
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca dotyczy negatywnych ekspresywizmów określających kobietę we współczesnym języku młodzieżowym.Pierwszy rozdział prezentuje cele opracowania, którymi są przeprowadzenie badań nad wybranymi żeńskimi, ekspresywnymi nazwami w socjolekcie młodzieży, przedstawienie psychologicznych mechanizmów tworzenia ekspresywnych nazw kobiet oraz rozpatrzenie ich w aspekcie dydaktycznym, jako materiał do wykorzystania na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. Drugi rozdział stanowi przegląd teorii i prac dotyczących ekspresywności w języku. Przedmiotem trzeciego rozdziału jest analiza materiału leksykalnego stanowiącego negatywne nazewnictwo kobiet, wyszczególniłam dwadzieścia haseł, które zostały opatrzone kwalifikatorem pogardliwe, wulgarne, potoczne. Ostatni rozdział czwarty to część dydaktyczna, składa się z autorskich projektów lekcji języka polskiego, gdzie ukazane są propozycje przedstawienia i rozmowy o negatywnym słownictwie. Wnioski z badań zawarte są w zakończeniu. Dołączone zostały także bibliografia i aneks z załącznikami.

This work deals with the negative expressivisms that define women in contemporary youth language.The first chapter presents the aims of the study, which are to conduct research on selected female, expressive names in the sociolect of youth, to present the psychological mechanisms of creating expressive women's names and to consider them in the didactic aspect, as a material to be used in Polish lessons in high school.The second chapter provides an overview of theories and work on expressiveness in language.The subject of the third chapter is the analysis of the lexical material constituting the negative naming of women, I have listed twenty entries that were labeled as contemptuous, vulgar, colloquial.The last fourth chapter is a didactic part, consisting of original projects of Polish language lessons, where proposals for presenting and talking about negative vocabulary are presented. The conclusions of the research are included in the conclusion. Also included are a bibliography and an annex with attachments.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies