Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ewolucja brzmienia kina science-fiction na przykładzie twórczości Denisa Villeneuvea

Tytuł:
Ewolucja brzmienia kina science-fiction na przykładzie twórczości Denisa Villeneuvea
Evolution of the sound of science-fiction cinema on the example of the works of Denis Villeneuve
Autorzy:
Stadnik, Maria
Słowa kluczowe:
DŹWIĘK - KREACJA DŹWIĘKU - MUZYKA - SCIENCE-FICTION - ZMIANY
CHANGES - MUSIC - SCIENCE-FICTION - SOUND - SOUND DESIGN
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest wskazanie zmian w podejściu do udźwiękowienia filmów science-fiction, szczególnie muzyki oraz efektów dźwiękowych, na przestrzeni lat oraz wyszczególnienie współczesnych tendencji i możliwej przyszłości "brzmienia" fantastyki naukowej. Pierwsza część pracy poświęcona jest historii kina fantastyczno naukowego i rozwojowi jego dźwięku i muzyki, ze wskazaniem na przełomowe dzieła gatunku. Kolejna zawiera analizę filmów Denisa Villeneuve'a "Nowy Początek", "Blade Runner 2049" oraz "Diuna" pod kątem sposobu wykorzystania w nich dźwięku. Mariaż muzyki akustycznej z elektroniką, nostalgiczne nawiązywanie w ścieżce dźwiękowej do przeszłości, a także zaawansowana kreacja dźwięku, to występujące w twórczości reżysera praktyki, które są coraz częściej realizowane w kinie sci-fi. Następuje w nim powolne wyczerpanie melodii w zakresie muzycznych kompozycji, a za pomocą sound designu tworzone są zupełnie nowe oryginalne światy (przyszłości).

The aim of this thesis is to show the changes in the approach to the sound design of science-fiction films, especially music and sound effects, over the years, and to specify contemporary trends and the possible future of "sound" of science fiction cinema. The first part of the work is devoted to the history of science-fiction cinema and the development of its sound and music, with an indication of the groundbreaking works of the genre. The next one contains an analysis of films directed by Denis Villeneuve, "Arrival", "Blade Runner 2049" and "Dune", in terms of how they use sound. The marriage of acoustic music with electronics, nostalgic references to the past in the soundtrack, as well as advanced sound creation are practices that occur in the director's work and are increasingly often implemented in sci-fi cinema. There is a slow exhaustion of melodies in terms of musical compositions, and with the help of sound design, completely new original worlds, of the future, are created.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies